Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Caffis
Nja ee jag är ingen expert på det här men ex lamdan jobbar med strömmar på 0,3-1,0volt dom andra komponenterna i motorn jobbar med liknande strömmmar så då förstår du det bhövs inte mycket Oxid ärg osv för att en eller flera komponenter ska börja bete sig galet som påverkar en anna osv. WD40 Putsa smörja Vebo meckens råd att börja med Personligen föredrar jag en smäll så att den stannar då vet man vad som är fel sån här kan vara lurigt om man inte har en lång erfarenhet vad som brukar paja till o från. :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
*Styrenheten och givare är jordade på insuget, skruvarna som håller röret över spridarna. Gör rent där.

*Svart relä på expansionskärlet, matar spridare och lite annat. Av med kåpan och kolla, det kan vara helt sönderärgat ibland. Kolla lödningarna noga.

*Samma med pumprelät, kolla lödningar. (Se klistrad tråd om reläplacering)
av ank9
Pumprelät ser helt ok ut. Det är redan kollat. Däremot skall jag kolla alla andra tips jag har fått i tråden, men nu snöar det så mycket så jag vågar inte gå utanför dörren. Garage hade varit fint nu, men det får vi inte förrän vi flyttar i april... Tur i alla fall att vi har en extrabil.

Pratade med en kille idag som har en 90-a... Skiljer sig givare etc mellan våra årsmodeller eller är det möjligt att testa vissa av hans delar i min bil för att felsöka lite grann...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Regina/Rex satt i stort sett bara på 91:or, på en 90:a bör det vara LH2.4/EZ116K så det är inte mycket som passar.
av ank9
Det var ju synd att de systemen inte var så kompatibla med varandra... Vakuumslangen har jag kollat nu. Den verkar vara ok.
av ank9
Reläet på expansionskärlet ser också ut att vara ok...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lägger in ett par smileys för att visa att jag fortfarande håller koll på tråden iaf...
?:-/ ??:-/ (I)

Jag skulle nog plocka fram signalbeskrivning, köra till den blir dum, och sen mäta upp varenda stift på styrenheten...
av ank9
Tack Sparkz!
Det känns skönt att veta att du är med!
Fick ett tips att det kanske kan vara skit som sätter sig i bränslefiltret och att när bilen står avstängd ett tag så rinner det tillbaka och därför skulle inte felet uppstå när bilen har stått ett tag. Vad tror du om den tanken?
Med risk för att bli utnämnd till forumets pucko no1... Var hittar jag bränslefiltret på Reginasystemet?
Haynes-böckerna nämner ju knappt ens Regina :(
av ank9
Förresten... Kan detta vara relaterat till fördelarlock och rotor?
Jag bytte dessa delar på juldagen och kunde ju köra några veckor utan att jag märkte av problemet jag har nu. Jag uppskattar att bilen har gått ungefär 50 mil innan den började strula.
Jag var kanske dumsnål som köpte delarna på Biltema?
Användarvisningsbild
av Sparkz
På 11 år som bilmek (11 år exakt igår faktiskt!) har jag bytt bränslefilter på service, på begäran av kunden, eller för att det har suttit så länge att det rostat hål i det.
Men jag har aldrig varit med om att det har varit så tätt att det har påverkat gången. Även om det som rinner ut bakvägen när man har tagit loss det ser ut som kaffe...
Det sitter under golvet, under förarstolen typ. Enda skillnaden med Regina är att det inte sitter någon pump ihop med filtret, Regina har bara en pump i tanken.

Vet att någon "pirattillverkare" drog tillbaka en serie fördelarlock med överslag inuti plasten, men det var flera år sen. Men Biltema har mycket skräp...
Ibland har jag varit med om att dåliga lock och kablar märks mest på belastning, alltså när man gasar. Det skadar ju inte att ta en ordentlig titt på delarna iaf...

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]