Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dahler skrev:

Perfekt info! Tack mattish. Precis så(9.04 in i den första filmen) beter sig min bil. Antagligen så som den är konstruerad. Haldex 4 hade i detta inte hjälpt. Det finns säkert situationer då 4an är bättre men diffbromsar hade hjälpt mig mer.
Kolla 2.40 in i nedanstående film. Där tar sig bilen iväg med friktion på ett bakhjul. Gen4 och Gen5 bör bete sig lika i detta fallet, det lär ju vara bromsarna som bromsar ner vänster bakhjul så höger får fäste.

Kolla för övrigt hur snabb den här gen4 bilen kopplar in bakhjulen...

Jag TROR inte en gen5 bil hade gjort det lika rappt.
Jag har kört min bil på tre hjul, och det går. TRACS räcker för att diffa över till andra sidan. Men man får gasa på ordentligt, annars blir det inte tillräckligt moment att fördela. Men det är helt rätt att det är svårast när man står hårt på två hjul diagonalt. Då vill det gärna krafsa på de som knappt rör marken. Haldex fungerar ju som diffspärr på längden (inom dess område för överförbart moment), men på tvären blir det bara med skivbromsarna, och det är inte alls lika effektivt. Man måste ju stoppa hjulet som sprätter först, så sen är det mer i vägen än till hjälp. Därför måste det gasas på ett sätt som man annars lär sig är helt tokigt med en terrängbil som verkligen är en terrängbil, som de ptgb 11 och ptgb 13 (Volvo C303/C304) som förmodligen avsågs ovan. De kallades för övrigt inte för Valpen. Det var föregångaren pltgb 903 (Volvo L 3314) som hade det smeknamnet. Valpen har heller inte diffspärrar utan diffbromsar i axlarna. Efterträdaren hade spärrar i varenda differential, något som gjorde att man strök den vinsch som satt på Valpen. Bättre att inte fastna än att kunna bärga sig själv, tänkte någon. Fast man fastnar ju längre ut i skiten istället...

Drivsystemet som sitter i min XC70 2012, alltså Haldex generation 4 med fattigmansdiffar med bromsen och HDC kommer från Land Rover Freelander. När Land Rover skulle göra ett lite enklare system ville man i alla fall ta i lite, så inte skillnaden skulle bli för stor gentemot Defender. Sen fick Volvos XC70 ärva systemet, för då ingick båda i Fords PAG.
Ett problem med alla sådana här system, där hjulen måste spinna lite först innan åtgärder kan sättas in, är att de flesta civila däck har mönster som blir odugliga så snart man har slirat runt ett varv. Sen är mönstret fullt och man kan lika gärna sluta försöka, för det är inte mer friktion än med den klassiska smörklicken i stekpannan.
Ja, jag har aldrig blivit klok på om den gör det? Haldex själva skriver i sin produktspecifikation att om fordonet som Haldexkopplingen monteras i har funktioner som Hill Descent Control eller "off road" i största allmänhet, då är Haldex styrenhet redan förberedd på att vidtaga de åtgärder som kunden (alltså i detta fallet Volvo) vill att kopplingen ska göra i ett sånt fall. Att dra åt kopplingen hårdare än vad man annars gör vid en start, och heller inte släppa den lika mycket även om det inte slirar, det vore en mycket rimlig åtgärd när man aktiverar HDC. Men jag har inte lyckats träffa någon som verkligen vet om så är fallet. Volvo skriver inget i bruksanvisningen, mer än att i stort sett allt som har med fyrhjulsdriften att göra är automatiskt i största allmänhet. Inte har jag hittat någon specifikation någon annanstans heller, inte om Volvo. Men jag vill minnas att jag läste om något annat märke som gör just detta. Minns dock inte var? Kanske det var Land Rover i sin Freelander?

Den enda gång jag varit riktigt nära att köra fast gjorde jag två misslyckade försök att backa loss. Sen aktiverade jag HDC och på tredje försöket kom bilen ur hjulspåren. Men det kan ju ha varit en slump.
Det er jo litt interessant i så fall.
Det må jo testes ut når man får anledningen til det.
Og om det er så, så er i alle fall jeg fornøyd, da har man luket bort ett tilfelle hvor ulempen med Gen 5 er større en Gen 4 :)
Tänkte slänga in ett par bilder så den oinvigde förstår vad det faktiskt handlar om för skillnad angående bland annat det patetiska påstående med lägre vikt som ju Volvo slagit ett slag för skall spara bränsle. Kan vi gissa på ett kilo?

Generation 4:
Bild

Man ser filterhuset högst upp, sedan akumulatorn i mitten och sedan pumpen längst ner.
Till höger kommer kardanaxeln in och till vänster ser man kopplingen som går in i bakre differentialen.

Generation 5:
Bild

Här finns det bara en pump, ingen akumulator. Jag kan ej heller se något filter (kan det vara orsaken till att några fått byta pumpar redan?).
Den har också en märkbart smalare koppling, vilket kanske inte gör något i praktiken men klenare lär det ju vara i alla fall.

Det lär ju vara en markant skillnad i inköpspris för volvo. Men om man tittar på bildelsbasen är det samma kostnad på begagnade bitar, vilket borde tyda på att priset vid volvos reservdelsdisk är i princip likvärdig mellan en gen4 enhet och en gen5 enhet.

/Martin
Byttet pumpe når bilen hadde gått 7-800 mil. Finnes ikke noe filter. Rundt pumpedelen på pumpa sitter det netting. På min pumpe var det halvveis grodd igjen. Det kan skyldes at hovedstrømmen ikke går der det var grodd igjen. Bytte olje er også tidkrevende da det bare dryppet med pumpen ute. Da vi tok ut pumpen mener jeg å huske det kom ca 1,5 dl.
Tackar och bockar för bilderna Martin :-)-)

Känns verkligen som Gen 5 är ett riktigt riktig nedköp.

Nu går min bil rätt OK med senaste mjukvaran i Gen 5 och ny pump. För att kompensera för att man sparade bort tryckaccumulatorn så verkar mjukvaran köra pumpen mer eller mindre konstant och med högt tryck. Hur ska lamellerna, som man för övrigt också sparat in på överleva detta, :-O) speciellt när man dessutom sparat bort filtret :-O) .
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 130

Har också Broditfäste med aktiv Brodith[…]

På en MY 13 så sitter väl backupb[…]

Om någon av avluftningsslangarna läcker[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]