Tänkte slänga in ett par bilder så den oinvigde förstår vad det faktiskt handlar om för skillnad angående bland annat det patetiska påstående med lägre vikt som ju Volvo slagit ett slag för skall spara bränsle. Kan vi gissa på ett kilo?
Generation 4:
Man ser filterhuset högst upp, sedan akumulatorn i mitten och sedan pumpen längst ner.
Till höger kommer kardanaxeln in och till vänster ser man kopplingen som går in i bakre differentialen.
Generation 5:
Här finns det bara en pump, ingen akumulator. Jag kan ej heller se något filter (kan det vara orsaken till att några fått byta pumpar redan?).
Den har också en märkbart smalare koppling, vilket kanske inte gör något i praktiken men klenare lär det ju vara i alla fall.
Det lär ju vara en markant skillnad i inköpspris för volvo. Men om man tittar på bildelsbasen är det samma kostnad på begagnade bitar, vilket borde tyda på att priset vid volvos reservdelsdisk är i princip likvärdig mellan en gen4 enhet och en gen5 enhet.
/Martin