Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Om du läser igen så var egenskaperna på snö lika bra som några av märkesdubbdäcken som placera sig bäst på denna sida, det är egentligen bara bromsa på is som det var lite sämre. Enligt detta test då. Men jag har nästan sladdat av vägen i dubbdäck för ibland kan det bli asfalt med mycket sten i kommer fram då greppar dubben ingenting, då greppar t o m mina bättre på ren is. Denna vinter som de innan de senaste tre fimbulavintrarna så har jag här nere i mellersta Sverige de flesta månader torr el blöt asfalt, ofta slask, en månad snö och is, is endast i undantagsfall, mina funkar grejt i slask och snökanon märkte jag igår och förra snöfallet körde jag över Kolmårdenskogarna i oplogat och jag bara forsa om bilarna i högerfilen utan dubb. Däremot vill jag nog gärna ha dubb på jobbilen då den går dygnet runt överallt. Det är ju bäst, men känns inte påkallat för mig som privatperson, är det riktigt jävligt behöver jag inte köra, fast det har jag gjort ändå. Men bodde jag uppåt i norra delen så givetvis då har dubb sin poäng, men här nere, nja tveksamt, kan köra med insidan oxå.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kollade på Continental-däcket, det var väl det du sa att du hade?

Det andra centraleuropeiska (Dunlop) har ju förvånandsvärt dåliga egenskaper på vått underlag för att vara just centraleuropesika.. men förvånandsvärt bra på snö och is. Dock bara som det sämsta dubbdäcket i testet (som också var dunlop) och verkar vara ett riktigt dåligt val om man skulle välja dubbat! Hur man kan göra ett dubbdäck som är sämre än odubbade vinterdäck på is är märkligt! (Jämför med Goodyears odubbade i testet...)
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har som sagt splitternya Hakkapeliitta R2 på Skodan. På firman har vi en Renault Trafic med hyfsat fräscha dubbade Hakkapeliitta C. Hela bilen har gått knappa 24000km, runt hälften av det med dubbdäcken. Kan inte påstå att jag märkt nån större skillnad mellan dem, iofs på två helt olika bilar, men ändå.

Jag har noterat att det där med rasslande dubb när det slirar och sladdar, särskilt i stan, funkar som placeboeffekt. Dubbarna låter ju, så man vet att dom finns. Det känns tryggt. 8)

I verkligheten så betyder ju skrapljudet att dubben inte hittar nåt grepp, t.ex på den tunna polerade beläggning som det kan bli på asfalten i stan såhär års. Inget för dubben att greppa i. Mina dubbfria funkar lika bra, men det hörs inte då det väl släpper så det är lite olustigt först när det bara glider tyst. Nu, efter halva vintern, kan jag påstå att jag äntligen blivit van.

Men på mörka kurviga backiga byavägar då det regnar och är blankis utan ett sandkorn, då ska man ha tungan rätt i mun. Men det ska man nog ha med dubbat också, givetvis.
Användarvisningsbild
av Perc
StefanN skrev:Jag funderar på dessa till min bil, synpunkter på dom? 245/40-18 97V Nokian WR A3 Friktion
Det är ett centraleuropeiskt däck och om du bor nånstans där det mest är slask och barmark så funkar det säkert bra.

Det nordiska alternativet är Nokians R2.
Användarvisningsbild
av Perc
StefanN skrev:Ok, det är Sthlm det ska rulla i.
Även stockholm brukar ju få snö och is... jag skulle köra på R2, inte WR D2.
Användarvisningsbild
av StringerBell
StringerBell skrev: Två nya Continental ContiWinterContact TS850 205/55R16 94V XL är beställda hos bythjul.com.
Exakt samma beställning är precis lagd som för två år sedan. ContiWInter är mitt självklara val. Aldrig kört på något annat, och extremt nöjd, även under vargavinter med snö och is.
In your face, Robert Collin!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]