Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#834238
bem skrev: Varför kan inte biltillverkarna erbjuda en extra bra rostskyddsbehandling redan från fabrik som en option, för de som tänker behålla bilen lite längre än tjänstebilsåkarna? Jag skulle faktiskt kunna tänka mig betala en slant för det, men det kan man väl bara drömma om.
Ja det vore ju kanon om det fanns i utrustningslistan.

Ekonomiplåt 0 Kr = Bilen är ett totalslut rostigt vrak om 10 år
Premium plåt + 10.000 kr = Bilen är som ny efter 10 år.

Jag vet vad jag valt i alla fall. Det hade ju varit 1000 ggr viktigare än 90 % av all skumma tillval man kan göra.
Användarvisningsbild
av bem
#834259
Om det är som Andis skriver att bilen är dömd på förhand att bli ett rostigt vrak eller inte efter x antal år beroende på plåtens kvalitet så kanske man inte kan göra så mycket som bilägare egentligen. Kvittar då hur mycket man än tvättar och putsar samt rostskyddsbehandlar i förebyggande syfte. Det blir ändå lite som att ha en byggnad som är angripen av termiter, den äts upp inifrån ändå.
Det är kanske där tillverkarna sparar stora pengar? Genom att välja en lite sämre kvalitet på plåten osv i bilen. I vissa delar har det dock blivit bättre på t ex en V70, motorhuv i aluminium och baklucka i plastmaterial så de lär inte rosta (även om aluminium kan korrodera och ge vitrost), men lacksläpp skulle man kunna få där förstås trots detta.
Men det är synd att Volvo V70 verkar ha sämre rostskydd nu än förr, enligt Vi bilägare, det var lite av signum på V70 att de klara rosten så bra.

/Bo
#834285
llesrof skrev:
Hur utbrett är lacksläppsproblemen? Kan man undvika dessa? Jag har tittat endel på XC70 och här ligger ju plastkåporna vid tex hjulhusen med ibland en liten glipa där det kan ansamlas smuts och fukt. Är detta något man skall se upp med (jämf Audi A6 och dess lister in nederkant av dörrarna).
För några år sedan var jag på skroten och passade på att kolla skärmkanterna på ett par gamla XC70N som någon tagit loss skärmbreddarna på. Det fanns inte en rostfläck.
Intressant få veta för det där har jag funderat mycket på huruvida de där plastsjoken på alla terrängliknande bilar skyddar eller utgör grogrund för kvarliggande fukt och efterföljande rost, så vad gäller volvos då verkar det bara va bra då.

Undrar hur de belgiska volvosarna S40, V50 är rostmässigt jämfört med de svenska volvorna?
#834307
V50/S40 har faktiskt sämre rostskydd enl. vi bilägare. Detta har jag även hört av en bekant som har en kollega med en V50 som är från typ 2006 och den har redan börjat "bubbla" under lacken.
Användarvisningsbild
av bem
#834327
Liten undran, vilka fabrikat som säljs i Sverige anses ligga i topp ang rostskydd (5/5 el 9-10/10 på en skala)?
T ex enl Vi bilägare (dvs nån källa som faktiskt undersöker rostskyddet).
Om vi ser på senare årgångar, och försutsättningen är att huvuddelen är plåtkaross (baklucka och motorhuv i annat material OK).
Volvo ligger uppenbarligen inte i översta toppen (längre).

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jago
#834392
En bekant som jobbar i TA (karossfabriken i Torslanda), berättade i helgen här att Volvo slutar inom kort att underredsbehandla bilarna. Så för att jaga kostnader så blir det en annan sorts plåt ist i bottenplattorna, som "inte ska vara så känslig för rost". Det skall bara finnas en massa i skarvarna hädanefter. Han skall gräva lite mer i detta under veckan här.
#834475
Jago skrev:En bekant som jobbar i TA (karossfabriken i Torslanda), berättade i helgen här att Volvo slutar inom kort att underredsbehandla bilarna. Så för att jaga kostnader så blir det en annan sorts plåt ist i bottenplattorna, som "inte ska vara så känslig för rost". Det skall bara finnas en massa i skarvarna hädanefter. Han skall gräva lite mer i detta under veckan här.
Ja det är väl rätt tänkt och som man som bilägare kan välkomna? Hur mycket mer kan det kosta per bil att ha rostfri plåt de där två-tre kvadratmetrarna istf bilplåt?
#834521
semmelman skrev:
Jago skrev:En bekant som jobbar i TA (karossfabriken i Torslanda), berättade i helgen här att Volvo slutar inom kort att underredsbehandla bilarna. Så för att jaga kostnader så blir det en annan sorts plåt ist i bottenplattorna, som "inte ska vara så känslig för rost". Det skall bara finnas en massa i skarvarna hädanefter. Han skall gräva lite mer i detta under veckan här.
Ja det är väl rätt tänkt och som man som bilägare kan välkomna? Hur mycket mer kan det kosta per bil att ha rostfri plåt de där två-tre kvadratmetrarna istf bilplåt?
Dream on...... :D :D :D
#834715
tappar volvo kvalite så tappar de kunder på löpande band, volvo står för kvalite. Kan de inte erbjuda det är inte folk främmande för att köpa andra märken.
jag tror volvo håller på att skjuta sig i foten om man kompromissar med kvaliten, det finns en anledning till att volvo V70 är/var sveriges mest sålda bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]