Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Från början.
Jag köpte min V70 i april 2012, den hade då gått ca 12500 mil och har i skrivande stund gått ca 17000 mil. En parantes i kommande beskrivning är att centrallåset inte har lyckats låsa passagerardörren sedan jag köpte den, när jag plockade av dörrsidan fungerade den dock.

I slutet av sommaren 2013 skulle jag backa ner båten till sjön och skrapade i en rot. Där och då tänkte jag inte mycket på det.
Tankmätaren började sedan lägga av för att sedan hoppa igång igen. Eftersom detta inte skapat några större problem för mig har jag inte brytt mig om att åtgärda det.

För ca 2-3 veckor sedan började jag få larm om "lampfel positionsljus" i färddatorn som bara blinkade till, detta har blivit värre med tiden och larmet håller i sig allt längre. Tankmätaren har blivit mer nyckfull och dör/återuppstår allt oftare än tidigare, ibland lyser "dags att tanka" indikeringen, ibland inte. Jag har märkt att tankmätaren alltid dör vid inbromsningar av medel/kraftigare inbromsningar (osäker på lätta inbromsningar). Larmet om "lampfel positionsljus" kommer endast när tankmätaren är i liv men larmet kan hänga kvar någon minut efter att tankmätaren gått i graven igen.
Tankmätaren brukade tidigare vakna till liv vid kraftigare vibrationer som t ex när man kör över en järnvägsräls i 90 km/h. Nu hoppar den till liv vid mindre vibrationer.

Igår skulle jag öppna bakluckan men det gick ej, tanklocket var låst, alla dörrar var öppna och centrallåset låser endast förardörren.

Jag har suttit och läst på forumet och gjort lite felsökning utan att nå önskat resultat.

Denna tråd beskrev hur jag fick upp bakluckan från insidan.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=71409
1: Lossa innerpanelen bak så du kan vika ut den lite i ovankant.
2: Koppla ut centrallåsmotorn.
3: Bänd på låshaken så ska den öppna låset.
Fungerade klockrent!

Denna tråd beskrev att ett vanligt fel kunde vara kabelbrott i kabelstammen som går i bakluckan.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=86065
Bild
Kablarna såg fina ut.

Denna tråd beskrev att REM kunde "somna" och att man kunde resetta genom att dra ut säkringar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %A4kringar
Bild
Drog ut alla säkringar och kontrollerade dem, hittade ingen som såg bränd ut. Provade även att ta bort de tre översta en stund utan resultat.

Denna tråd beskrev hur man kunde läsa ut felkoder i bilen.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=3321
Bild
Som misstänkt som fungerade inte REM (rear electronic module)

Efter att ha sökt igenom forum efter "nästa steg" gav jag upp och beslutade att skapa denna tråd istället.
Någon som haft liknande problem, sett det på sin verkstad eller bara har lite kunskap att dela med sig av? Jag är isf mycket tacksam för hjälp.

Status på bilen just nu,
Alla dörrar olåsta inkl baklucka, förardörren går att låsa/öppna med dosan, tanklock låst, tankmätare död. inget larm på lampa positionsljus. (Bilen har dock stått stilla).

MVH
Stonemountain
Kena skrev:Lite långsökt kanske men kolla släpvagnskontakten om du doppat den i badet när du sjösatte. Kanske koppla ur den och kolla om det händer något.
Men jag har inte släpvagnen ikopplad och den kontakten har aldrig varit "dränkt", men jag förstår din tankegång och uppskattar idén.
Det känns som saker och ting glappar.
Är ditt problem löst än ?
Jag fick ordning på min tankmätare :)
Det va en kabel i tanken som hade gått av.
Öppna inspektionsluckorna under baksätet o kolla.
Har för mig att det va i inspektionsluckan på vänster sida den va av på i min bil.
OBS HA INTE MYCKET BRÄNSLE I !!!!!!
Lycka till Mvh Micke
Hej!

Gammal tråd men testar och ser om någon läser och är intresserad av detta och kan ev. hjälpa till.

Bakgrund: S80, 2.4 170 hkr, modell 2000.

Fel: Tankmätare visar noll, bakre centrallås, samt baklucka fungerar inte samt möjligen backljus, dimljus bak. Allt övrigt fungerar klockrent.

Historik:
Klassiska problemet med sönderbränd kontakt till shunt halvljus på CEM-enheten. Jag tog fram den och drog försiktigt ur det sönderbrända kontakt donet och ersatte det med nytt. Då jag inte behövde ta isär CEM eller var ytterst noggrann med att inte orsaka kortslutning drog jag INTE ur batteriet. Bil och halvljus fungerade men fick alla möjliga felkoder efteråt, som ABS, SRS osv men dessa slocknade efter en stund och endast det ovan beskrivna blev kvar. Kopplade ur batteriet i 5 min med tändning i läge 2 och såg bensinmätaren visade rätt i 10 sek sen död igen. Upprepade detta senare flera gånger men därefter ingen effekt. Inga felkoder kan avläsas med iCAR-felkodsläsare. Inga säkringar sönder.

Fråga:
1. Vart kan man börja leta leta? '
2. Finns det någon övrig nollställning?
3. Vilket relä kan man misstänka först?
4. Några punkter att börja kontrollera spänning?

Övrig reflektion:
Det måste antingen vara en sladd som fått dålig kontakt trots försiktighet eller en spänningspik som skadat någon komponent?

Tacksam för all hjälp!
Jimmy
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]