av stonemountain - lör 11 jan 2014, 14:06
- lör 11 jan 2014, 14:06
#823514
Hej,
Från början.
Jag köpte min V70 i april 2012, den hade då gått ca 12500 mil och har i skrivande stund gått ca 17000 mil. En parantes i kommande beskrivning är att centrallåset inte har lyckats låsa passagerardörren sedan jag köpte den, när jag plockade av dörrsidan fungerade den dock.
I slutet av sommaren 2013 skulle jag backa ner båten till sjön och skrapade i en rot. Där och då tänkte jag inte mycket på det.
Tankmätaren började sedan lägga av för att sedan hoppa igång igen. Eftersom detta inte skapat några större problem för mig har jag inte brytt mig om att åtgärda det.
För ca 2-3 veckor sedan började jag få larm om "lampfel positionsljus" i färddatorn som bara blinkade till, detta har blivit värre med tiden och larmet håller i sig allt längre. Tankmätaren har blivit mer nyckfull och dör/återuppstår allt oftare än tidigare, ibland lyser "dags att tanka" indikeringen, ibland inte. Jag har märkt att tankmätaren alltid dör vid inbromsningar av medel/kraftigare inbromsningar (osäker på lätta inbromsningar). Larmet om "lampfel positionsljus" kommer endast när tankmätaren är i liv men larmet kan hänga kvar någon minut efter att tankmätaren gått i graven igen.
Tankmätaren brukade tidigare vakna till liv vid kraftigare vibrationer som t ex när man kör över en järnvägsräls i 90 km/h. Nu hoppar den till liv vid mindre vibrationer.
Igår skulle jag öppna bakluckan men det gick ej, tanklocket var låst, alla dörrar var öppna och centrallåset låser endast förardörren.
Jag har suttit och läst på forumet och gjort lite felsökning utan att nå önskat resultat.
Denna tråd beskrev hur jag fick upp bakluckan från insidan.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=71409
1: Lossa innerpanelen bak så du kan vika ut den lite i ovankant.
2: Koppla ut centrallåsmotorn.
3: Bänd på låshaken så ska den öppna låset.
Fungerade klockrent!
Denna tråd beskrev att ett vanligt fel kunde vara kabelbrott i kabelstammen som går i bakluckan.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=86065

Kablarna såg fina ut.
Denna tråd beskrev att REM kunde "somna" och att man kunde resetta genom att dra ut säkringar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %A4kringar

Drog ut alla säkringar och kontrollerade dem, hittade ingen som såg bränd ut. Provade även att ta bort de tre översta en stund utan resultat.
Denna tråd beskrev hur man kunde läsa ut felkoder i bilen.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=3321

Som misstänkt som fungerade inte REM (rear electronic module)
Efter att ha sökt igenom forum efter "nästa steg" gav jag upp och beslutade att skapa denna tråd istället.
Någon som haft liknande problem, sett det på sin verkstad eller bara har lite kunskap att dela med sig av? Jag är isf mycket tacksam för hjälp.
Status på bilen just nu,
Alla dörrar olåsta inkl baklucka, förardörren går att låsa/öppna med dosan, tanklock låst, tankmätare död. inget larm på lampa positionsljus. (Bilen har dock stått stilla).
MVH
Stonemountain
Från början.
Jag köpte min V70 i april 2012, den hade då gått ca 12500 mil och har i skrivande stund gått ca 17000 mil. En parantes i kommande beskrivning är att centrallåset inte har lyckats låsa passagerardörren sedan jag köpte den, när jag plockade av dörrsidan fungerade den dock.
I slutet av sommaren 2013 skulle jag backa ner båten till sjön och skrapade i en rot. Där och då tänkte jag inte mycket på det.
Tankmätaren började sedan lägga av för att sedan hoppa igång igen. Eftersom detta inte skapat några större problem för mig har jag inte brytt mig om att åtgärda det.
För ca 2-3 veckor sedan började jag få larm om "lampfel positionsljus" i färddatorn som bara blinkade till, detta har blivit värre med tiden och larmet håller i sig allt längre. Tankmätaren har blivit mer nyckfull och dör/återuppstår allt oftare än tidigare, ibland lyser "dags att tanka" indikeringen, ibland inte. Jag har märkt att tankmätaren alltid dör vid inbromsningar av medel/kraftigare inbromsningar (osäker på lätta inbromsningar). Larmet om "lampfel positionsljus" kommer endast när tankmätaren är i liv men larmet kan hänga kvar någon minut efter att tankmätaren gått i graven igen.
Tankmätaren brukade tidigare vakna till liv vid kraftigare vibrationer som t ex när man kör över en järnvägsräls i 90 km/h. Nu hoppar den till liv vid mindre vibrationer.
Igår skulle jag öppna bakluckan men det gick ej, tanklocket var låst, alla dörrar var öppna och centrallåset låser endast förardörren.
Jag har suttit och läst på forumet och gjort lite felsökning utan att nå önskat resultat.
Denna tråd beskrev hur jag fick upp bakluckan från insidan.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=71409
1: Lossa innerpanelen bak så du kan vika ut den lite i ovankant.
2: Koppla ut centrallåsmotorn.
3: Bänd på låshaken så ska den öppna låset.
Fungerade klockrent!
Denna tråd beskrev att ett vanligt fel kunde vara kabelbrott i kabelstammen som går i bakluckan.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=86065

Kablarna såg fina ut.
Denna tråd beskrev att REM kunde "somna" och att man kunde resetta genom att dra ut säkringar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %A4kringar

Drog ut alla säkringar och kontrollerade dem, hittade ingen som såg bränd ut. Provade även att ta bort de tre översta en stund utan resultat.
Denna tråd beskrev hur man kunde läsa ut felkoder i bilen.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=3321
Som misstänkt som fungerade inte REM (rear electronic module)
Efter att ha sökt igenom forum efter "nästa steg" gav jag upp och beslutade att skapa denna tråd istället.
Någon som haft liknande problem, sett det på sin verkstad eller bara har lite kunskap att dela med sig av? Jag är isf mycket tacksam för hjälp.
Status på bilen just nu,
Alla dörrar olåsta inkl baklucka, förardörren går att låsa/öppna med dosan, tanklock låst, tankmätare död. inget larm på lampa positionsljus. (Bilen har dock stått stilla).
MVH
Stonemountain