NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Busken skrev: MEN hade jag som du 140000 kanske jag skulle titta på en V60 D3, klart modernare.
Var hittar du en V60 D3 för 140 000:- :?: Sen är ju frågan om det "moderna" alltid är bättre i vissa förhållanden? :)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=102734
Användarvisningsbild
av MartinS
Dom finns på blocket från 140 ungefär. Men då har dom ju gått ungefär 5 varv runt jordklotet.

Man får upp i 180 om det skall vara någorlunda normala miltal på dom.
av Busken
Ja det är nog sant att de kostar lite mer, men inte sååå mycket och de sjunker hela tiden och sen kan man ju chansa på KVD om man gillar sånt.
Jag har för mig att senaste s60 kom före v60 och de hade sorterat ut de flesta barnsjukdommar innan v60 släpptes.
Klart värt att provköra iaf :D
av fantomax
johan330 skrev:Hej!

Mitt tips. Köp en Volvo med D2 motor. Den är snål och har ett bra vridmoment. Fördelen med D2:an är partikelfiltret som är underhållsfritt, det blir billigare i längen. Du slipper påfyllning av additativ och byte vid 12 000 mil. Fundera inte på att du kör korta sträckor, filtret kommer normalt fungera utan problem. En flexifuelmotor ska du inte köpa. Dessa ska servas var 1 000:e mil, dessutom är de inte speciellt snåla. Beg. värdet på etanolmotorerna gör att bilen kan kännas prisvärd idag, men det förlorar du när du ska sälja den.
Har funderat på D2 men ser flera fördelar med Drive:
-Billigare I inköp

-När man läser runt verkar det som att driven faktiskt drar mindre oavsett vad de officiella siffrorna sager.

-Många som kört båda verkar tycka drive:en har en "mjukare" motor

-Då mina körvanor inte är optimala för partikelfilter överlag så känns det inte som att det gör så mycket att byta vid 12000mil. Sedan skall man komma ihåg att inget partikelfilter är underhållsfritt. När man kör mycket korta sträckor kan man mycket väl åka på att få byta filter iallafall!

Fördelar med D2:
-Bättre vridmoment
-Mer hk"
-Sex Växlar
av johan330
SvenB skrev:
johan330 skrev: En flexifuelmotor ska du inte köpa. Dessa ska servas var 1 000:e mil, dessutom är de inte speciellt snåla. Beg. värdet på etanolmotorerna gör att bilen kan kännas prisvärd idag, men det förlorar du när du ska sälja den.
Att man får göra en oljeservice mellan de ordinarie servicarna stämmer. Men för övrigt, har du någon erfarenhet av flexifuel eftersom du verkar vara säker på vad du skriver. För övrigt håller jag med dig beträffande D2, men den är dyrare i inköp, och flexifuel är inte något fel det heller.
Jag jobbar på trafikskola där vi köper/kör Volvo. Vart annat till vart tredje år byter vi ut våra sex Volvo V50 mot nya. Det har blivit några stycken. Vi har haft alltifrån 1,8f till T5. Det är absolut inget fel på 1,8 f motorn, men den blir betydligt dyrare att köra i längden än en 1,6 diesel. Vid ca. 12 000 mil skall t ex. topplocket monteras och ventilerna justeras. Etanol som bränsle är också på väg att spela ut sin roll, vilket gör att ett etanolbil är i precis död på beg. marknaden idag, och kommer bli än mer svårsåld om några år.
av johan330
fantomax skrev:
johan330 skrev:Hej!

Mitt tips. Köp en Volvo med D2 motor. Den är snål och har ett bra vridmoment. Fördelen med D2:an är partikelfiltret som är underhållsfritt, det blir billigare i längen. Du slipper påfyllning av additativ och byte vid 12 000 mil. Fundera inte på att du kör korta sträckor, filtret kommer normalt fungera utan problem. En flexifuelmotor ska du inte köpa. Dessa ska servas var 1 000:e mil, dessutom är de inte speciellt snåla. Beg. värdet på etanolmotorerna gör att bilen kan kännas prisvärd idag, men det förlorar du när du ska sälja den.
Har funderat på D2 men ser flera fördelar med Drive:
-Billigare I inköp

-När man läser runt verkar det som att driven faktiskt drar mindre oavsett vad de officiella siffrorna sager.

-Många som kört båda verkar tycka drive:en har en "mjukare" motor

-Då mina körvanor inte är optimala för partikelfilter överlag så känns det inte som att det gör så mycket att byta vid 12000mil. Sedan skall man komma ihåg att inget partikelfilter är underhållsfritt. När man kör mycket korta sträckor kan man mycket väl åka på att få byta filter iallafall!

Fördelar med D2:
-Bättre vridmoment
-Mer hk"
-Sex Växlar
Hej! Enligt min erfarenhet så går Drive-modellen både mjukare och snålare i praktiken. Fördelarna med D2 är precis de du skriver. Om du inte tycker partikelfilteret är avgörande så är den gamla 1,6 d 110 hk ett mkt. bra val. Jag tror dock du kommer ångra dig med en etanolmotor.

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]