Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Skrattar. Inte en dum ide om man vill undvika olyckor. Men.......

Inte egen snöskoter ägare men kört en del snöskoter och det är väll halva grejen att köra ett full blod som stegrar sig på baken och kastar sig iväg så man nästan flyger av. Högsta fart jag åkt på skoter 160 km/h och då accelererade det rejält upp till det sen varva den ur.

Men helt klart ett mycket farligt redskap i fel händer samt om det körs helt utan omdöme kan det verkligen gå illa.

Men 30 km/h varför ska det alltid gå till ytterligheter när förslag presenteras.
Gissar dock att skoterägare är som båtägare inte så medgörliga så det går inte igenom på lång tid i alla fall.
kan säga att just efter att den sidan blev länkad hit så länkades den till ett av dom stora svenska skoterforumena. och där skrev en så här ungefär "efter att ha varit i norge i ett halvår så bekräftades de jag redan visste, norrmän är dumma i huvudet". inte menat illa åt någon alls, men för att säga vad vi alla skoterägare tycker om detta (kör själv skoter)
*pettson* skrev:Varför ska alkohol vara tillåtet alls när man är förare? Finns ingen som helst anledning till detta. Det har aldrig varit en bra kombination med någon som helst form av fordon man är förare av ihop med alkohol under några tider alls.
Sen att folk VILL kunna ta sej en öl samtidigt som dom kör. Det är en helt annan sak.
Nolltolerans är det som gäller mot alkohol och övriga droger.
Partaja och var hur full du vill när du vill, om du inte kör och stör.
Bra poäng. Omdömet sjunker ju i takt med att promillen ökar. Lyckligtvis är Norrland, där förmodligen de flesta av landets snöskotrar finns, glest befolkat så resultatet blir väl att den ena fylltratten kör ihjäl den andra fylltratten.
Lyckligtvis??? Ihjälkörningar är väl alltid tragiska, oavsett var i landet de sker.

För ganska många år sedan var jag på midnattstrav i Dannero - i Ångermanland. När vårt sällskap skulle köra hem hamnade vi bakom en bil med en rattfull förare. Tydligen hade föraren omdöme nog att inse att han inte kunde köra så fort i sitt tillstånd ( men inte omdöme nog att låta bilen stå!), för då skulle han köra av vägen. Så han krypkörde, men trots att han krypkörde så vinglade han så över hela landsvägen att ingen av de bilar som körde bakom vågade köra om. Resultatet blev att ett helt gäng bilar krypkörde bakom.

Enligt lokalbefolkningen hände detta ibland och det var ingen mening att ringa polisen för de skulle få åka så långt att de inte var lönt att åka ut för en sådan sak. Och så körde han ju rattfull med omdöme. :shock:
Allinug skrev:Lyckligtvis??? Ihjälkörningar är väl alltid tragiska, oavsett var i landet de sker.
Läs igen och läs rätt och läs så att du förstår :D "Lyckligtvis" syftar på att Norrland är glest befolkat och inte på dödsolyckorna. Hade jag syftat på olyckorna hade jag ju skrivit något i stil med "Norrland, där förmodligen de flesta av landets snöskotrar finns, är glest befolkat så resultatet blir väl att den ena fylltratten lyckligtvis kör ihjäl den andra fylltratten."

Det är rätt stor skillnad.
Ok, bra att du klargör vad du menade! För man kan tolka det som du skrev som:
1. Det finns många fylltrattar per capita i Norrland (eftersom det, trots faktumet att Norrland är glesbefolkat, med stor sannolikhet kommer att få som resultat att de kör ihjäl varandra).
2. Lyckligtvis är systemet självreglerande, då problemet kommer att upphöra när alla fylltrattarna i Norrland har kört ihjäl varandra.

Du tror alltså att det nästan uteslutande är fylltrattar bland de människor som finns på vägarna i Norrland? :shock:
umekille skrev:Rätta mej om jag har fel men är det inte satt en maxhastighet
för snöskoter i trafik till 70km/t enligt lagboken?
ja det är det. och enligt mig är 70 km/h lagom när man kör efter leden, kör sällan mycket fortare. dock kanske man blåser på över en sjö och toppar den men är inge kul att köra snabbt, men man behöver matthastighet för att ta sig fram och då går det inte med en fartbegränsning om den nu inte skulle gå på gps vilket den säkerligen inte skulle göra
Allinug skrev:Ok, bra att du klargör vad du menade! För man kan tolka det som du skrev som:
1. Det finns många fylltrattar per capita i Norrland (eftersom det, trots faktumet att Norrland är glesbefolkat, med stor sannolikhet kommer att få som resultat att de kör ihjäl varandra).
2. Lyckligtvis är systemet självreglerande, då problemet kommer att upphöra när alla fylltrattarna i Norrland har kört ihjäl varandra.

Du tror alltså att det nästan uteslutande är fylltrattar bland de människor som finns på vägarna i Norrland? :shock:
Jag ger mig gärna inte in i en diskussion med någon som kompenserar sin bristande läsförståelse med livlig fantasi. Tack.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]