Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
umekille skrev:De 2-bilar jag fått blink mot har inga dimljus inmonterade.
Orsak 1 husvagnsdragning
Orsak 2 myslyse i grillen(bortmonterat numer)
Ah.. ok

Husvagnsdragning (eller släp) kan ju bli lite bländande om man inte har typ nivåjustering eller på annat sätt kan reglera ljuset.. jag gissar att du hade koll på kultrycket. (Tror inget annat.. ;) )

Milktrucker:
Hahaha.. skulle det inte vara så fult att montera helljusramp på en V70 skulle jag göra det bara för att kunna vara en ordentlig nagel i ögat på de som bländar mig. (Väldigt omoget, förlåt..) :)

det är ju det bästa, att få ge igen. om någon bländar mig, oavsett dimlju+halvljus, felinställda ljus eller inte bländat av så slår jag på helljuset, och då har jag hyffsat mycket att lysa med, 5 big knick, 3 med 75w xenon och 2 med 35w xenon. då ger dom sig ganska snabbt
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. hur ger sig dom som har felinställda ljus? Släcker dom sina helt då eller? ;)
av osla
joel80 skrev:Hahaha.. hur ger sig dom som har felinställda ljus? Släcker dom sina helt då eller? ;)
haha njae blir nog lite svårt. men då tar vi bort det :lol:
VolvoB20 skrev:Den polisen har aldrig kört en Volvo, det märks.

"Det är farligt med dimjlus för det blir så starkt ljus framför bilen att föraen själv bländas" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Volvos dimljus är ju svagare än sterainljus. jag kan inte ens överhuvudtaget upptäcka något om jag slår på dem när xenonhalvljuset är på....
Imo så är dimljus en ersättare för dagsljuset, man syns men ser inte typ.
joel80 skrev:
umekille skrev:De 2-bilar jag fått blink mot har inga dimljus inmonterade.
Orsak 1 husvagnsdragning
Orsak 2 myslyse i grillen(bortmonterat numer)
Ah.. ok

Husvagnsdragning (eller släp) kan ju bli lite bländande om man inte har typ nivåjustering eller på annat sätt kan reglera ljuset.. jag gissar att du hade koll på kultrycket. (Tror inget annat.. ;) )

Milktrucker:
Hahaha.. skulle det inte vara så fult att montera helljusramp på en V70 skulle jag göra det bara för att kunna vara en ordentlig nagel i ögat på de som bländar mig. (Väldigt omoget, förlåt..) :)

Lasta knullhyddan så den är rak är en finfin lösning med ;)
Första platsen måste ju gå till "fattigmans xenonet" - folk med äldre bilar som xenonkonverterar... fy fan säger jag bara! Även om ljuset må vara kalibrerat och inställt och allt vad det är så är ju lamphusen inte byggda för xenon samt många andra delar som spelar in och det känns som man blir bländad även om helljuset inte är på.

Ska ni ha xenon så köp en nyare kärra! Alternativt kolla om det finns original xenon att eftermontera.
HiTek skrev: Alternativt kolla om det finns original xenon att eftermontera.
Jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart. Att eftermontera godkänd nivåreglering kan inte vara billigt.
HiTek skrev:Första platsen måste ju gå till "fattigmans xenonet" - folk med äldre bilar som xenonkonverterar... fy fan säger jag bara! Även om ljuset må vara kalibrerat och inställt och allt vad det är så är ju lamphusen inte byggda för xenon samt många andra delar som spelar in och det känns som man blir bländad även om helljuset inte är på.

Ska ni ha xenon så köp en nyare kärra! Alternativt kolla om det finns original xenon att eftermontera.
instämmer helt, men det är faktiskt väldigt sällan man ser några sådana, tänker då främst å 850 och S70/V70 med brytpunkter i glaset.
någon gång i veckan bara, tycket att problemet lagt sig lite, det vart jju en inne-grej för några år sedan som nu verkar överges.
Känns nästan som att de blivit fler de som kör med dimljus på.
9/10 med för starka lampor och bländande. :evil:

Jag har börjat lysa upp tillvaron för dessa vägpirater.
av *pettson*
När de gäller dimljus verkar det råda någon form av missuppfattning.
Dimljus är avsedda för att ERSÄTTA halvljus. Dom får aldrig i någon form vara igång samtidigt som halvlljus. Sen spelar det ingen roll vart dom sitter.
Senare varianter på lagen avsåg att dom fick agera som varselljus istället. Även sådana är förbjudna att lysa ihop med halvljus. Det som händer är att folk får böta för felaktig kombination.

Volvo hade en lösning på detta på 850/92 bland annat där dimljusen inte ens var klassade som just dimljus.
Dimljuset klassat och utrustat med H3/21W, alltså ett varselljus. 21W är starkaste lampan godkänd i ett varselljus.
Några 21W fanns inte att köpa enligt volvo trots att det iallafall fanns artikelnr till en sådan lampa i volvos system.

Allt är inte alltid vad det ser ut som med andra ord.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]