Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stefansj
Halloj!
Har en 940-91 som jag byter div. elektronik på allteftersom,nu undrar jag
vilka delar är det som styr tändn./insprut/luft/etc.
Har bytt tändlägesgivare och tändkablar och lock t.ex
Är ny på detta så.....
Sköter olja,tändstift,luftfilter varje år.
:|
av NilsO
Hej,

bränsle- och tändsystemen på 940 finns bra beskrivna i diverse serviceböcker som man t ex kan låna på biblioteket.

Din bil har bränslesystem LH Jetronic 2.4 och tillhörande tändsystem vars beteckning jag alltid glömmer. Det är det vanligaste på 940 och fanns även på 740, årsmodeller sent 1988 – 1990. Och på 240. Och i olika varianter på andra bilmärken.
av stefansj
Tack för ditt svar NilsO.

Jag undrar mer över:Luftmängdmätare,Tändmodul,Lambdasond,Temp.mätare motor,Tändlägesgivare,är det nån komponent som jag glömt?
Hade tänkt byta de här detaljerna.Bilen är ju nästan ny...Bara 28600 mil ju ;-//
Skämt åsido,har ni nån återförsäljare/webshop ni kan rekommendera?
Förutom Mekonomen och Meca t.ex,bra pris är man alltid intresserad av.

Stefan
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Du bytte väll rotorn också när du byte locket?

Tändsystemet heter EZ-116K till LH2.4 bara och googla så har du ju kopplings scheman där alla komponenter som används är med, finns en liten fickdata pocket från Volvo också där i står tex Bosch och Volvos artikel nummer för delarna och även massa annat.

Ska du ha bra pris så får du leta utanför Sverige, typ England och Tyskland annars säger jag fungerar det så gör inget åt det.

Inget fel att byta slitage delar men dit räknas ju bara lampor, tändstift, luftfilter, motorolja o filter, bromsar, kylarvätska, bromsvätska och batteri i stort sett.
av jaka
Hej!
Varför håller du på och byter elektronik??? Är det något fel på bilen???
av stefansj
Tjena alla och jaka!
Fel å Fel,den är lite mystisk ibland,ibland svårstartad,ibland tjuvstannar den.
Därför tänkte jag byta ut eventuella felkällor.
Vill ju inte bli ståendes utmed vägen,idag var den svårstartad när jag skulle hem från jobbet.
IRRITERANDE!

:(
av stefansj
Har kollat felmeddelande på boxen.
2-3-2 på 2:an.
Ska byta bränslepumpsrelä,har bytt båda bensinpumparna tidigare.Lambdasonden är bytt.
Räcker det tror ni?

??:-/
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]