Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tycker jag! ;) Skulle kabeln vittra sönder om 2-3år så är det "bara" å byta ut den :)

Skönt att det finns små guldkorn lite här å var i detta forumet så vi kan hjälpa varandra.
Det går faktiskt inte så bra för mig tyvärr. Det var mycker sämre om plats än vad som kändes. Stiften på mitt relä ligger inte som dina och därmed får inte skiten plats då kabelskorna till stiften kommer i vägen. Jäkla skit. Har försökt på flera olika sätt men det går inte. Stiften/kabelskorna tar också emot där relät ligger mot och gör att relät hamnar lite för högt upp och locket går inte att få på.
Blev väldigt irriterad och var på väg att lyfta upp hela jäkla elcentralen och koppla på ett snyggt sätt men det blev också för mycket jobb, vågade inte heller :/
Så nu har jag lödat på kablarna till stiften istället och hoppas/tror att det faktiskt kommer bli mycket bättre.

Tittade på din beskrivning samtidigt som jag tittade i motorrummet men kan inte riktigt se något bra sätt att lägga kabeln till genomförningen. Arbetade du under bilen någonting? :) Om du kan, har lust etc så får du gärna ta bilder på hur du har lagt kabeln? :)
Ja, det är lite trångt i dosan. Men lödda kablar funkar bra det med. Nu bmir det lungt skruvandet och min vistelse i garaget. Har äntligen opererat min högra handled efter arbetsskada jag fick för ett år sen. Så nu ska jag ha gips i 6 veckor innan jag får göra något :-( men det är ganska ok att få ta det lugnt lite också.

Jag var under bilen en sväng vid installationen. Men bara för att fästa kabeln vid svetstråden jag gjort en krok av så det vart enklare att dra allt igenom gummit.
Får grattulera till operationen. Hoppas verkligen det hjälper till den grad att du inte känner av besvären för mycket. Men det är rätt skönt att kunna ta det lungt om det gäller en bra sak. Har var hemma en vecka själv nu pga influensan som slog till hårt på både mig å frugan.

Jag tänkte trycka ut kabeln åt fel håll, trycker ut kabeln med en vass typ svetstråd innefrån och ut till motorrummet då jag inte kan se vad genomförningen sitter? Sitter den nära dieselvärmaren tro? Då blir det trångt :-)
Sitter ju isolering i vägen så det är nog enklare att trycka den innefrån Och ut i motorrummet.
Tackar tackar! Förhoppningsvis ska handen kunna användas utan problem i framtiden. Jobbar som industri mekaniker/elektriker så man vill ju bli helt återställd :-)

Ja, du som inte hade kupévärmar kabel indraget i kupén förstår jag har svårt att se genomföringen utifrån. Så din metod är helt klart enklast. Du kommer ut en bit nedanför värmaren. Jag satte sedan fast kabeln i hjälpramen med buntband och drog upp den via fjädertornet bredvid värmaren o sen vidare över till andra sidan.
Ja så blir det nog bäst att handen blir helt återställd!

Nu har jag lött färdigt och allt passar 100ggr mycket bättre under locket nu iaf. Kabelskorna stal för många viktiga mm tyvärr.

Nu är det bara dragningen av kabeln till brytaren kvar, dvs det jobbiga :) Nu är det ju blött ute och ta bort motorskyddet och kräla under för att dra kabel å bunta fast den är inte roligt så jag får avvakta lite tror jag. Stod en stund idag och tittade efter vägar att dra kabeln men det såg faktiskt inte allt för jäkla lätt ut. Bäst är väl att undvika att dra den vid/på delar som blir varma/kalla och det utesluter ju rätt mycket :)

Edit

Kollade lite i VIDA hur dem drar för kupéuttaget. Nu stötte jag tyvärr på en patrull! Fan också.

Sitter ingen genomförning på bilen utan måste bända bort en platta på insidan, köpa kabelgenomförningen och en tätningsring och montera dit först! Tyvärr verkar dessa inte säljas separat utan kommer med satsen för kupéuttaget....... Blä säger jag på detta!
Får åka till Bilia och se om dem har dessa lösa att sälja. Om någon här lyckas leta upp artikelnummer på dem så vore det rätt fin fint :)
Är du helt säker på detta angående genomföringen? För min såg man knappt från utsidan. Man måste dela på isoleringsmattan som sitter utanför genomföringen för att se den. Och inifrån så måste man bända ner mattan ganska så mkt för att se den. Sitter typ där man har hälen på vänsterfoten om man sitter på passagerarstolen med benen utsträckta.
Hann du få nåt gjort innan dom va in i garaget? Hoppas det löser sig med försäkringen.
Sierra94 skrev:Hann du få nåt gjort innan dom va in i garaget? Hoppas det löser sig med försäkringen.
Lite. Relät osv är klart så det är bara knappen och styrkebeln kvar :-) men har totalt tappat all ork nu. Har inte ens en endaste hylsa kvar :-/
Skall försöka få resten gjort men kan inte ta loss kåpan under motorn för att lättare dra kabeln pga ej verktyg, suck.
Suck.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]