Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Tror nog du klarar dig med t ex en CTEK MXS 10 (10 amp) laddare om du kan ladda 1 gång i veckan.
Köp en Comfort Indicator Eylet M6 också och skruva fast vid pluspolen på batteriet samt jordpunkten till höger om batteriet (alldeles utanför batterilådan).
http://www.battericentrum.se/bil-mc-lad ... 0-12v.html
http://www.battericentrum.se/laddartill ... cator.html

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%2010
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comf ... yelet%20M6

Lite allmänna tips från Webastos broschyr om värmare:

Bilens eget värme- och ventilationssystem aktiveras när temperaturen i bilens kylvattensystem uppnår 30°C. Det förblir aktiverat under värmarens hela drifttid.

...bränslesnål direktinsprutad dieselmotor med en hög verkningsgrad. Men med en högeffektiv bilmotor blir det inte mycket överskottsvärme kvar till bilens kupé. För att kompensera detta är därför många moderna dieselbilar originalutrustade med en bränsledriven tillsatsvärmare redan från fabriken.
...parkeringsvärmare
För dig som har en bil med en bränsledriven tillsatsvärmare har vi därför tagit fram ”Thermo Plus” som gör den till en komplett Webasto parkeringsvärmare. Du sätter helt enkelt igång värmaren genom att ställa in tiduret på önskad starttid. Du slipper skrapa is från
rutan och motorn skonas från slitage vid kallstart. Vill du ha det extra bekvämt finns möjligheter att starta värmaren med fjärrkontroll eller en vanlig telefon.

Då en parkeringsvärmare drivs både av bränsle och ström från bilen, behöver bilens batteri vara i god kondition för att orka med parkeringsvärmarens drifttid. För att undvika att bilens batteri blir urladdat bör du köra bilen lika länge som parkeringsvärmarens drifttid är under dagen.

3 avgörande faktorer styr hur man skall använda sin parkeringsvärmare:

Drifttid
Tack vare parkeringsvärmarens höga effekt (4,2 – 5,2 kW) räcker det normalt att köra värmaren i 20 – 30 minuter. Tänk på att det är bilens batteri som sätter gränsen för hur mycket parkeringsvärmaren kan nyttjas.
En tumregel för parkeringsvärmarens drifttid är att köra bilen lika länge som parkeringsvärmaren går under dagen. Drifttid 30 minuter = 30 minuters körning.

Yttertemperatur
Parkeringsvärmarens drifttid påverkas av gällande temperaturförhållande både vinter- och sommartid. Vid temperaturförhållanden, från -20°C och kallare, belastas batteriet hårt. Är du osäker på batteriets kondition kan du minska drifttiden med 15–20 minuter och sedan fortsätta att låta värmaren vara påslagen under körningen tills bilmotorns normala drifttemperatur uppnås.

Bilens kupévolym och motorstorlek
Värmekomfort för alla fordonstyper innebär att parkeringsvärmarens effekt skall vara dimensionerad för den aktuella bilmodellen. För de flesta bilmodeller är en drifttid på 25–30 minuter fullt tillräcklig, en stor kupévolym i kombination med stor motorstorlek kan fordra en längre drifttid.

Tips vid värmarstart strax innan avfärd
Även om parkeringsvärmaren inte har varit i drift innan avfärd kan parkeringsvärmaren startas direkt efter bilmotorn startats. Parkeringsvärmaren reducerar avsevärt tiden för att uppnå optimal motortemperatur, låt värmaren vara påslagen under körning tills bilmotorns normala drifttemperatur uppnåtts.

Klimatanläggning. Automatisk med parkeringsvärmarautomatik
För uppvärmning av kupén: Tryck på ”Auto”-knappen, ställ in önskad temperatur. Vid värmebehov under vinterhalvåret rekommenderas 20–22°C.

Handboken V70 (2014):

Genom förkonditionering förbereder parkeringsvärmaren motor och kupé innan avfärd så att både slitage och energibehov under färd minskas.
Värmaren kan startas direkt eller med tidur [även via startnyckel om mjukvara är installerad, och via mobil-app om kraven för detta är uppfyllda].
Bilens elektronik väljer tidpunkt när uppvärmningen ska börja utifrån rådande yttertemperatur.
Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan den bränsledrivna värmaren inte startas. Vid –5 °C eller lägre är värmarens maximala gångtid 50 minuter.
Om batteriet inte har fullgod laddning eller om nivån i bränsletanken är för låg, stängs värmaren av automatiskt och displayen visar ett meddelande.
Upprepad användning av värmaren i kombination med korta körsträckor leder till att batteriet laddas ur med påföljande startproblem.
För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används. Värmaren används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle.
Vid direktstart av värmaren kommer den att vara aktiverad i 50 minuter. Uppvärmningen av kupén startar så fort motorns kylvätska uppnått rätt temperatur.
Bilen kan startas och köras medan bränsledrivna värmaren är igång.
Med tiduren anges den tidpunkt då bilen ska användas och vara uppvärmd. Inställning av tidur är endast möjlig med avstängd motor.
Om bilens klocka ställs om, raderas eventuellt gjord programmering av tiduren.
När extravärmaren är aktiv kan rök komma från höger hjulhus vilket är helt normalt.
Extravärmarens automatiska startsekvens kan stängas av om så önskas.
Om extravärmaren är kompletterad med tidursfunktion, kan den användas som en bränsledriven kupévärmare

Varningar i displayen:
Bränsledriven värmare stoppad Batteri i sparläge (= Värmaren stoppad av bilens elektronik för att möjliggöra motorstart.)
Bränsledriven värmare stoppad Låg bränslenivå (= Start av värmaren är inte möjlig p.g.a. för låg bränslenivå – detta för att möjliggöra motorstart samt ca 50 km körning.)
Bränsledriven värmare Service erfordras (= Värmaren ur funktion. Kontakta en verkstad för reparation. Volvo rekommenderar att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad.)

/Bo
av Pnjk
Kan som sagt var bara ladda ev Max 1 gång i veckan.

Funderar på att bara köra värmaren typ 4 gånger på vardagarna istället för 10 gånger.
Vad tror ni om det ? Då borde väl batteriet återhämta sig om man bara använder den tex på måndagar och fredagar till och hem från jobbet ?

För den behöver väl köras lite då och då för att motioneras lite ?
av mortimer
För egen del så värmer jag inte bilen tills morgonen då den ändå står i garaget. Istället så får den gå på tiduret så den är varm när jag kommer med tåget på kvällen och den stått utomhus. Ställer den ca 15min efter att jag ska ha den, laddar på helgen - oftast söndagen.
av mattish
Min bil hinner bli ganska ljummen på 15 minuters värmarkörning. Sätt tiduret till 20-25 minuter efter du ska köra iväg så tror inte jag att du får något problem med batteriet. Jag gör så iaf. Har också ca 12 min till jobbet.

Sen han som sa att man ska köpa cykel, en kvart i bil kan innebära 20 km. Det är lite för bra om man ska ha en fungerande vardag om man har barn och massa annat att göra. Jag har 11km och cyklar så ofta jag kan på sommaren. 12 minuter med bil och på cykel ca 35 minuter. Men sen behöver man duscha osv så det går lätt 45 minuter innan jobbet kan påbörjas.
Användarvisningsbild
av na96gen
Hej,
Jag använder min värmare betydligt mer än minuter jag kör bilen, också mest korta sträckor. Men en varm bil när man ska lämna barn på skola/dagis är ovärdeligt. Men jag laddar min kanske 2-3ggr per vinter max. Aldrig varit några problem utan laddat mer i förebyggande men jag har sett att ibland har batteriet varit nere i 50%.

Så jag säger som ovan, testa och se och ladda men knappast varje dag eller vecka.
av ahlis1
Jag har haft samma problem, efter att ha använt värmaren lite för ofta i samband med kortare sträckor har inte bilen gått att starta vid flera tillfällen.
För att komma tillrätta med det har jag beställt ett Varta 95Ah AGM start/stopp-batteri. Det är tåligare mot urladdningar och ger maximal startkraft.
Förhoppningsvis ska detta batteri klara vinterns påfrestningar bättre än standardbatteriet.

Vidare ska det laddas minst en gång i veckan, vare sig det behövs eller inte. Var först helt inne på en halvpermanent c-tek-lösning, sen en fast installation a la Calix/Defa, får se senare i veckan vad det blir :???: Lite velig där känner jag...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Köp ett batteri på Jula/Biltema/Harald nyborg för en 500-hundring och ha med i bagaget, Kör ni slut på vanliga batteriet med värmaren så är man ju iväg på en minut med startkablar.

PS, Se till att ha det ordentligt fastsurrat..... DS
Tycker inte man ska köra värmaren så att batteriet blir tomt. Ett batteri som laddats ur till den grad att det inte klarar att starta en normal motor har förbrukat det mesta av sin livstid. Onödigt!
Jag körde värmaren en dag förra året och sedan var bilen omöjlig att starta utan att ladda batteriet först. Ringde verkstan som bytte batteri (inom garantin) och också laddade på den mjukvara som hindrar värmaren att dra ur batteriet för mycket.
Se till så att du har den mjukvaran installerad och ladda inte ur batteriet mer än nödvändigt genom att stödladda med laddare.
Vad gäller det sk rekond-läget som vissa laddare har så är det omtvistat bland experterna om det har någon positiv effekt alls. Många menar att effekten endast är negativ.
Som båt-ägare har jag lärt mig att vara mycket försiktig med förbrukningen och har i båten en mätare som talar om exakt hur mycket som är förbrukat och hur mycket som är kvar. Jag försöker hålla AGM-batterierna i båten på en nivå av minst 70% laddning för att förlänga livstiden. 15.000:- är mycket för att byta batterierna i båten för att man laddat ur dem för ofta.
av ahlis1
VolvoB20 skrev:Köp ett batteri på Jula/Biltema/Harald nyborg för en 500-hundring och ha med i bagaget, Kör ni slut på vanliga batteriet med värmaren så är man ju iväg på en minut med startkablar.

PS, Se till att ha det ordentligt fastsurrat..... DS
Hehe, jag är rätt säker på att den lösningen inte skulle godkännas av min bättre hälft :D

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]