Jag kör motor och kupevärmare på båda mina bilar. När man kan förvänta sig snö eller isiga rutor under natten kör jag den 3 timmar innan avfärd. Är det någon plusgrad räcker det med 2 timmar. Tumregel för mig är 2 timmar, men under Jan-Feb tre timmar.
I XC60'n harf jag satt in en Defa Termini, den är det riktigt bra flås i och den varierar mellan 1100 och 1250w beroende på temperatur.
I S40'n har jag en billig skitvärmare från Claes Ohlsson (
http://www.clasohlson.com/se/Kup%C3%A9v ... -W/36-4545 ) som är märkt till 1200w men det lämnar den tyvärr inte, mellan 750 och 1000w beroende på temperatur är närmare sanningen vid kontrollmätning.
XC60'n behöver kortare tid med Defa värmaren för att få upp tempen än C-O värmaren i den lilla S40 kupén.
Skall man köra en ~500w kupevärmare så måste man nog ha konstantström, den lär inte orka tina mycket is vid kallgrader på några timmar. Brorsan har en modernum 550w värmare i sin bil då stolpen är avsäkrad till 6A, men den står å andra sidan och flåsar 24/7, då funkar det ju.