NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikhan
Håller på att försöka lösa ett problem med täta regeneringar,bytte partikelfilter i höstas nä det var ca 10mil i mellan regeneringarna men det gjorde ingen skillnad alls och det har bara blivit tätare och tätare i mellan nere i 3-4mil nu,fyllde även på additiv och nollat räknaren i dator.
Kollade lite värden häromdan och tryckgivaren visade ca 4kpa på tomgång och runt 15-30 vid landsvägskörning...normalt?,när den regenerade var värdet ca 40 vid samma körning.
Tempgivarna på katalysatorn låg ca 400-450 grader vid regenering,300-350 när den inte regenerade ,lite lågt kanske har för mig att jag läst att det ska vara högre temperaturer.

Tacksam för tips på vad det kan va fel.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det var just tryckgivarna som jag tänkte på men dom tycks ju fungera. Jag vet dock inte vilket värde som dom ska visa.
av Volvoforever
Nollade du både vid påfyllning och dpf-bytet?
Jag gjorde inte det vid mitt dpf-byte och den fortsatte regenererade till jag åkte till volvo och fick det gjort, nu åker jag mellan 60-90 mil mellan regenerering.
Kör mycket korta sträckor!
av Volvoforever
Enligt min mek på volvo ska tempen ligga bra mycket högre vid regenerering, ca 700 under själva regenerering. Han påstod att när de tvingade fram en sån på parkering så blev asfalten mjuk vid avgasrör, kan det vara så att tempgivaren är knas då?
Användarvisningsbild
av mikhan
Ok,tack för infon,ja kanske eller så får den inte upp temperaturen av nån anledning... :???:
av dieselputte
Ganska säker på att jag läst på nåt engelskt forum om felaktig tempgivare i DPF som påverkader regenereringen.

Prova att söka på det forumet, kanske står nåt om det här också.
Användarvisningsbild
av mikhan
Någon som vet hur katalysatorn ska funka med värme var ute och körde och kollade tempgivarna då visade ofta tempgivare 2 ca 100grader mindre än givare 1,gissar på 2:an är den som sitter på partikelfiltret och 1 sitter före kat.,ska det skilja så mycket?
läste i en tråd här att nån hade bytt katalysator för att den inte släppte igenom tillräckligt med värme.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]