Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Först och främst ber jag om ursäkt att jag startar en tråd till men vill ha en egen för enbart detta.
ta gärna bort den andra istället...

Bilen gäller en V70 D3 -2011
Behöver all hjälp jag kan få nu hur jag bör göra....

Mina planer gick inget vidare då mitt garage som jag fick tillgång till idag var för kort så bilen fick inte plats...
I garaget fanns det tillgång till eluttag så jag tänkte köpa mig en laddare och ha den på för att det inte skulle bli problem med batteriet pga dieselvärmaren.

Nu måste jag fortfarande ha bilen utomhus i kylan och jag har 10 min till jobbet och 10 min hem från jobbet...
skulle behöva hjälp med hur jag ska lösa detta nu...

Jag kan ev ladda batteriet max 1gång i veckan förutsatt att det inte tar en hel dag för att ladda.
Och kör oftast nån längre sträcka på helgen med bilen.

Är det bara att lägga ner och skita i att köra med värmaren överhuvudtaget ?
Ställer man den på senare avresetid så går den ju jättekorta stunder vilket inte är bra ?

Den är ju helt underbar att köra med då det är varmt och skönt i bilen när man ska ha den...
Men har lite smått ångest över detta nu.
Användarvisningsbild
av joel80
Testa helt enkelt. Det borde inte vara så farligt för värmaren att gå lite kortare tider än den gör om man ställer exakt tid. Så länge den hinner bli varm så att den förbränner all diesel... Jag ställer jämt minst 15min efter jag ska iväg. Ibland när jag inte planerat kan jag starta den bara 10-15min innan avgång.
Kan du ladda varje vecka och kör nån längre resa ibland kan du nog klara dig.
Vad gäller laddtid så beror det lite på laddare.. har du en som matar säg 7A så tar det i allafall 8-10 timmar att ladda upp ett nästan tomt batteri. Gissar att du har ett på 70-80ah. Men du kanske klarar dig på kortare tid också om du kan ladda så ofta som du skriver.
av jpennerb
Pnjk skrev:Nu måste jag fortfarande ha bilen utomhus i kylan och jag har 10 min till jobbet och 10 min hem från jobbet...
skulle behöva hjälp med hur jag ska lösa detta nu...
Du har inte hört talas om cykel? Lite motion på köpet, spar pengar och på miljön! :wink:
av Dpblad
Med bara 10min till resp från jobbet och kall vinter så skulle du behöva ladda varje dag för att få en helvarm bil till varje körning. Åtminstone enligt min erfarenhet. Själv skulle jag i ditt fall satsat på en fet (10-30A) laddare med AGM-läge och nöjt mig med att låta den gå kortare tid eller att bara köra värmaren på morgonen. Tror inte det räcker hela vägen, men det är nog så bra det går. Bara testa som sagt. Utökad batterikapacitet om man verkligen skulle vilja experimentera...
av Pnjk
Cykel är inte ett alternativ då jag behöver ha tillgång till bilen.

Kan som sagt inte ladda varje dag så då kommer det inte att funka.
Får helt enkelt skita i att köra med värmaren när man åker till och från jobbet :(
Användarvisningsbild
av joel80
Det är bara att testa.. om din bil är som min så säger den ju till om batterispänningen blir för låg och helt enkelt inte drar igång värmaren.
Om du inte kör den full tid varje gång kan du klara dig.. eller om du sim Dpblad säger, skippar att köra värmaren när du ska hem. (Mornarna är ju ändå värst.. ;) )
av Pnjk
joel80 skrev:Det är bara att testa.. om din bil är som min så säger den ju till om batterispänningen blir för låg och helt enkelt inte drar igång värmaren.
Om du inte kör den full tid varje gång kan du klara dig.. eller om du sim Dpblad säger, skippar att köra värmaren när du ska hem. (Mornarna är ju ändå värst.. ;) )

Jo det är ju sant men har läst många som får problem då bilen inte har stängt av värmaren när det blivit för låg spänning och sedan har dem inte fått igång bilen.

Men behöver ju inte köra varje dag med värmaren heller som jag har gjort hittills kom jag på.. Är det pluss grader ute så kan man ju strunta i det...
men vet man om att det ska bli busväder så kan man ju programmera den.
Användarvisningsbild
av joel80
Mmm.. det som är absolut skönast med den är ju att slippa skrapa rutorna dom gånger det skulle behövts. :)
Användarvisningsbild
av knut1955
Jeg tror det var tidligere modeller som hadde problem med at varmeren tømte batteriet til en nivå de ikke fikk start på bilen. Jeg har samme bil og motor som deg, Pnjk - kun en gang har mitt batteri vært så lavt at varmeren ikke startet, men det var rikelig strøm for å starte motoren. Tror jeg har ganske likt bruksmønster av bilen som du har, og lader opp ca 1 gang pr uke. De gangene jeg har vært i garasjen på kvelden etter å ha satt den til lading ved middagstid, har batteriet vært fullt allerede ved 4-6 timers lading. Har en CTEK 7 amp. Batteriet i bilen er orginalt og på 90 Ah. Tror du vil klare deg godt slik du beskriver; langkjøring 1 gang pr uke og litt lading innimellom når du har tjans. Lykke til :-)
Användarvisningsbild
av perin
Jag hämtade ut min lagerbil i decmber och funderade på att utrusta den med volvos "egna" laddare.
Säljaren undrade då varför jag skulle göra det. Jag sa ju varför jag funderade i dom banorna men säljaren talade om vart i stan han bodde och det visade sig att han hade ungefär lika långt till sitt jobb (Volvo Åf) som jag hade till mitt jobb, ca 10-12 minuters bilväg. Han sa att han aldrig hade haft några problem så han tyckte det var onödiga pengar för mig att lägga ut, och säljare brukar inte vara nödbedda när det gäller till att sälja på extrautrustning.
Nu vet ju inte jag hur mycket han använder bränslevärmaren egentligen utan jag har ju bara hans ord. Och ska sanningen fram så känner jag mig lite osäker så jag använder den bara några kvällar i veckan efter jobbet. Bilen står i garage så jag kan inte använda den på morgnarna.

Som kommentar på cykel alternativet kan jag säga att det skulle jag göra om jag hade råd. Det är rätt dyrt att ha en ny bil i garaget och bara stå och ticka pengar i form av värdeminskning, skatt och försäkring också. :lol:

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]