Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Nu var det inte bara DITEC som sade så. Nu var det verkaren OCH säljaren, båda på Volvo. Har mycket svårt att tro att de skulle försöka få mig att göra ngt som INTE skulle vara bra för bilen. De har ju inte ens ngt eget intresse, då Volvo inte tjänar några pengar på att rekommendera mig detta.

Som jag har förstått det är det inga som helst problem att göra det med en fabrikslackad bil. Skillnad om någon detalj är omlackerad på "vanligt" sätt.

Jag litar fortfarande på det jag har fått reda på ;).
av Dykaren
Det är en helt annan behandling som man gör på en fabriksny bil. Man rubbar inte bilen osv, det finns inget behov av att rengöra lacken på djupet. Det man gör är att lägga ett skydd på en helt oskyddad lack!
av Frigge
Läs i bilens Instruktionsbok, tror det är infört där att all form av lackgaranti uteblir om man gör en behandling av bilen. Man varnar för att lacken kan krakelera efter en behandling av en ny bil
Självklart väljer man själv om man gör det eller inte men gnäll inte på tillverkaren när det uppstår problem senare :evil:
Användarvisningsbild
av Jensen
Precis som Frigge skriver så står det från MY07 på nån sida
i instruktionsboken om detta med lackbehandling/lackkonservering.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lirsa skrev:Nu var det inte bara DITEC som sade så. Nu var det verkaren OCH säljaren, båda på Volvo. Har mycket svårt att tro att de skulle försöka få mig att göra ngt som INTE skulle vara bra för bilen. De har ju inte ens ngt eget intresse, då Volvo inte tjänar några pengar på att rekommendera mig detta.

Som jag har förstått det är det inga som helst problem att göra det med en fabrikslackad bil. Skillnad om någon detalj är omlackerad på "vanligt" sätt.

Jag litar fortfarande på det jag har fått reda på ;).
Hur ska du ha det, först dömmer du ut "verkaren" helt och hållet när han vägrar polera repor på din bil. :???:

Sen när "verkaren" föreslår att du ska utföra saker på din bil som gör att garantin slutar gälla så litar du på honom fullt ut. :D

Konservering är väl helt ok att göra på sin bil men jag skulle inte få för mig att göra det innan lackgarantin har gått ut.
av ljungström
Volvohandlarn i Vetlanda utför själva lackkonserveringar på nya bilar. Skumt om Volvo centralt avråder och det kan påverka garantier.
Användarvisningsbild
av Larre
Grattis till nya bilen, broder! (Hämtade också ut min nya i fredags. Den är rätt lik din f ö. Annan färg, annan storlek, ... Samma märke och motor, dock.)

Jag har köpt min privat och skulle inte våga göra något som gör så att garantin inte gäller längre. Är också sugen på lackförsegling, men även en trimning, t ex KCR. Men jag tänker vänta tills lackgarantin gått ut med lackbearbetning och KCR törs jag nog inte ge mig på förrän bilen har flera år på nacken.

Jag tror tjänstebilsförare (som trådskaparen är) vågar ochhar råd att göra mer såna grejer. Jag har själv kört tjänstebil/förmånsbil och alla marginalkostnader, typ reparationer blir så otroligt små när effekten av dem syns i ens privata plånbok (givet att ens arbetsgivare inte betalar "allt"). Med en reguljär "konsult-låda" t ex, där kostnader dras före arbetsgivaravgiften är betald och där momsen är avdragbar, så kostar det 3.000 kr i plånboken om man gör en reparation i verkstaden på 10.000 kr. Klart som fan att man törs ta litet större risker då. Ok, tjänstebilspaket kan säkert se litet olika ut, men för mig funkade det så.
av lirsa
VolvoB20: Vad vill du? Lägg ner med muckandet nu ärligt talat...! Det är väl en stor skilland på att inte godkänna repor på billack på en ny bil som kostar 400k och lita på ett omdöme beträffande vad som är bra och inte bra att göra på en lack. Sluta nu, snälla. Du tillför ingenting med att hålla på att bråka.

Jag utgår inte från att verkstäder, säljare, verkare etc skall lura mig. Jag utgår från att de flesta är ärliga i sitt uppsåt och vill hjälpa till så gott det går. Om några av er inte vill lackförsegla er nya bil, fine. Jag kommer att göra det.

DITEC tar dessutom över lackgarantin, så whats the worry?

Vi lägger ner att diskutera detta nu. Det finns DITEC-trådar om yterliggare synpunkter skall göras beträffande dess vara eller inte vara på en ny bil.

Btw, det är jättekul med den nya bilen :). Ställde dessutom in värmaren för första ggn i går. Ymnigt snöande och 5 grader kallt som sätta sig i en varm bil utan att behöva skrapa rutor, kan det blir bättre;). Bilen går som tåget,, jag är superlycklig!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst kan vi lägga ned :D menade inte att mucka :oops: . När jag skriver på ett forum brukar det vara för att få höra vad andra tycker och få lite input som kan få mig att tex ändra mina beslut, men vi är ju alla olika.

Har jag redan bestämt mig 110% för att göra något så gör jag det bara, sen får andra tycka vad de vill.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av lirsa
Jo givetvis. Det tycker jag också. Men jag såg inte den glasklara kopplingen mellan att: 1. Tolerera repor på en ny bil 2. Att kunna ta ett råd. Det var bara det. Så no hard feelings givetvis :).
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]