NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raffe60
#831772
Jag har en v50 d2 -12 som har börjat krångla med värmen tycker
jag men volvo hittar inget fel. Allt började när det var -33. Jag startade värmaren
med kontrollen, den gick kanske 20 min innan jag gick ut, på väg mot bilen hör jag hur den
slutar funka, hoppar in i bilen, startar och åker iväg, ingen värme. Kör med bilen till volvo
dom har ju så klart ingen tid så får åka hem, då börjar den plötsligt funka igen när jag är
nästan hemma (ca 4 mil körda). Efter denna händelsen är det bytt termostat men det blir ingen skillnad,
den stannar på ett sträck innan mitten, sen tar det
en jäkla tid innan den når full arbetstemp, tempen ute är ju inte -33 mer utan kring -15.
Det tar ca 13 km innan den når full temp i -14, kör jag sen sakta inne i stan börjar den pendla
mellan full arbetstemp och strecket under.
Så mina frågor då: hur länge tar det för era v50 d2 or att nå arbetstemp, har någon annan haft liknande problem eller kan tänka sig vad min bil har för bekymmer?
Kan tillägga att
den visar inga felkoder från dieselvärmaren.
av getsome
#832160
Låter som fullt normalt. En diesel utan fungerande värmare hade tagit lätt 2-3mil i 110 knyck för att bli varm i den utomhustemperaturen och hade blivit kall så fort du kört in i stan då dieselmotorer knappt har nån spillvärme samt det krävs en ansenlig mäng kW för att värma upp en läckande kupe från -15 -> + 20/22 grader.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#832469
Minus 33 är rätt tufft för ett battteri. När jag kört värmaren före start i ner mot 15, 20 minus (sällsynt i min del av Sverige, kanske en, eller ett par ggr per vintersäsong) har det hänt att jag fått konstiga felmeddelanden som antagligen kan härledas till batterispänningen. I ditt fall kanske värmaren stängde av sig pga låg spänning efter 20 min. Jag rekommenderar att du underhållsladdar batteriet flera ggr i veckan eller så ofta du har möjlighet.

Din beskrivning av tiden att nå arbetstemperatur låter också helt normalt, även om jag har en annan motor. Dieselmotorer passar helt enkelt inte för kallt väder och låg belastning. Koppla på en husvagn så kommer du definitivt märka skillnad när luftöverskottet i förbränningen inte längre åker ut genom avgasröret tillsammans med restvärmen.
av raffe60
#832497
Ja det är väl så. Är väl lite halvstressad, garantin går ut om en månad å dieselvärmare är ju
inte kända för å hålla länge plus att de kostar ju några kronor. Blir lite surt om den havererar just när garantin gått ut
Användarvisningsbild
av StringerBell
#832502
Jag förstår. Se till att batteriet är så bra form som möjligt bara. Som sagt, att det tar tid att få full motortemp är helt normalt.

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]