NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rallybenny
Tjenare!

I lördags morse reste jag och tanten till Ullared för att tillsammans med resterande muppar vandra omkring bland varor utan referenspunkt på vad skiten egentligen är värd. Och därefter spendera massa pengar på bråte du aldrig använder.

Hursomheeeelst... Hade igång mätaren precis när jag nådde landsvägen ända till slutdestination. Medelförbrukningen visade 0.75/L vilket jag tyckte var ganska mycket.

Vad beror det på? Inte kollat däcktrycket om det kan vara det som strular. Sen dubb vet jag kan vara en faktor som spelar in i förbrukningen, men inte så mycket?

Tyckte det var mycket märkligt. Skitsamma halv tank på 34mil var ändå ganska OK. Men skulle gärna vilja komma ner till dem 0.56-0.6.

MVH
Användarvisningsbild
av joel80
Årsmodell?

Hur fortkörde du på motorvägen? Det drar iväg snabbt när det går över 100km/h. Hade du motvind påverkar det ännu mer..
av Rallybenny
-06, snittade väl 90. I vissa fall när jag låg på 98-100 så blev förbrukningen mindre. Det kommer man väl inte undan på om pappa blå stoppar en? ;)

Kände inte direkt av någon motvind utan det seglade på ganska så enkelt framåt
av dieselputte
Tyvärr kan din bil lida av ständig regenerering med tanke på det höga snittet. Vid denna hastighet skall du ligga under 0.6 på ren landsväg. Jag har en 2.0D V50 -06 och även om jag ligger på 110 i snitthastighet så kommer jag inte över 0.6 i snitt förbrukning.

Ta för säkerhets skull en koll på oljenivån som kan stiga vid ständig regenerering. Diesel letar sig då ned i vevhuset och då kan det sluta så här.
stackars sate.... bara att köra på tippen med motorn.
av Rallybenny
dieselputte skrev:Tyvärr kan din bil lida av ständig regenerering med tanke på det höga snittet. Vid denna hastighet skall du ligga under 0.6 på ren landsväg. Jag har en 2.0D V50 -06 och även om jag ligger på 110 i snitthastighet så kommer jag inte över 0.6 i snitt förbrukning.

Ta för säkerhets skull en koll på oljenivån som kan stiga vid ständig regenerering. Diesel letar sig då ned i vevhuset och då kan det sluta så här.
stackars sate.... bara att köra på tippen med motorn.

Jag är urusel på bilar. Om jag kollar oljenivån så kommer jag inte begripa vad jag tittar på. Bör väl in på service snart. Tittar dem inte över sådana saker?

Regenerering, vad är det?
av dieselputte
Rallybenny skrev:
En del av avgassystemet består av ett partikelfilter som skall fånga upp farliga partiklar så de inte kommer ut i luften. Man mäter då trycket före och efter partikelfiltret och när skillnaden blir för stor, så innebär det att filtret måste regenereras. Då processen startar så ser systemet till att lite extra diesel blåses in i motorn varvid avgastemperaturen stiger tillräckligt för att sotpartiklarna skall förbrännas. Detta pågår då tills tryckskillnaden har gått ned till acceptabel nivå och då upphör regenereringen. Man har också en separat tank med sk eolys som injiceras i vanliga bränsletanken så fort man tankat mer än 5 liter (har jag för mig) . Detta ämne hjälper till som en katalysator vid förbränningen av sot.

Tyvärr så blir partikelfiltret mer och mer igensatt trots periodisk regenerering. Till slut hjälper inte regenereringen alls, varvid tryckskillnaden förblir så pass stor att den aldrig upphör. Det är då man riskerar att få diesel ned i vehuset som kan leda till rundgång i systemet och motorn tokrusar då som i filmen. Skulle motorn rusa så är det bara att slänga i en högväxel och släppa upp kopplingen , det hjälper alltså inte att slå av tändningen. Även om man inte råkar ut för tokrusning så är det inte bra att få ned diesel i vevhuset eftersom det hämmar motoroljans smörjande funtion. Resultatet blir slitage av lager.

Notera att läckande spridare kan även ge samma resultat, så det är inte säkert att detta beror på ständige regenerering. Att dömma av inlägg här på forumet så är det inte många som drabbats av läckande spridare.

Vet du om partiklefilter (DPF) bytts nyligen samt om eolys fyllts på?
av Rallybenny
dieselputte skrev:
Rallybenny skrev:
En del av avgassystemet består av ett partikelfilter som skall fånga upp farliga partiklar så de inte kommer ut i luften. Man mäter då trycket före och efter partikelfiltret och när skillnaden blir för stor, så innebär det att filtret måste regenereras. Då processen startar så ser systemet till att lite extra diesel blåses in i motorn varvid avgastemperaturen stiger tillräckligt för att sotpartiklarna skall förbrännas. Detta pågår då tills tryckskillnaden har gått ned till acceptabel nivå och då upphör regenereringen. Man har också en separat tank med sk eolys som injiceras i vanliga bränsletanken så fort man tankat mer än 5 liter (har jag för mig) . Detta ämne hjälper till som en katalysator vid förbränningen av sot.

Tyvärr så blir partikelfiltret mer och mer igensatt trots periodisk regenerering. Till slut hjälper inte regenereringen alls, varvid tryckskillnaden förblir så pass stor att den aldrig upphör. Det är då man riskerar att få diesel ned i vehuset som kan leda till rundgång i systemet och motorn tokrusar då som i filmen. Skulle motorn rusa så är det bara att slänga i en högväxel och släppa upp kopplingen , det hjälper alltså inte att slå av tändningen. Även om man inte råkar ut för tokrusning så är det inte bra att få ned diesel i vevhuset eftersom det hämmar motoroljans smörjande funtion. Resultatet blir slitage av lager.

Notera att läckande spridare kan även ge samma resultat, så det är inte säkert att detta beror på ständige regenerering. Att dömma av inlägg här på forumet så är det inte många som drabbats av läckande spridare.

Vet du om partiklefilter (DPF) bytts nyligen samt om eolys fyllts på?
Du gjorde mig för övrigt orolig vid youtube klippet. Så jag bad en kollega kolla oljenivån, det var normalt vid markeringen som den bör vara. Passade även på att kolla däcktrycket och det var vad anvisningarna sa att det skulle vara. 3 bar?
av moaddi
Kolla däcken också ifall de är snedslitna. Alltså att de tex är mer slitet längst in än längst ut. Då kan du behöva göra en framvagnsinställning.Är hjulen felriktade kan de vara mycket negativt för bränsleekonomin.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]