NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fantomax
#832136
Hejsan!
Skall nu göra mig av med min Audi A6 Q automat från 98 till förmån för en lite mindre och mer ekonomisk bil(den drar säkert upp emot 1,3 - 1,4 liter milen vid kallstarter och krokiga vägar). Har kollat på Kia ceed, golf, samt Volvo v50. V50n och golfen känns trevligast och mest gedigna. Var helt inställd på en 1,6 Drive men har börjat blivit lite avskräckt då jag kör flera kortare sträckor varje dag och många menar på att dessa korta sträckor har en mycket negativ inverkan på diselbilarna och deras partikelfilter. Sträckan hemifrån till jobbet är dock inte i staden och man håller hastigheter mellan 60 och 100 nästan hela tiden och körs både när jag skjutsar flickvännen till jobbet 1,2 mil(tor) samt 6km till mitt arbete. . Är en flexifuel ett bättre alternativ för mig tror ni? Jag kör strax över 2000mil om året

Sedan undrar jag även om ni har någon erfarenhet av partikelfiltren. Det verkar ju inte som att det är kritiskt att byta detta vid 12000mils servicen om det inte är en uppenbart att bilen går sämre, har även läst att det går utmärkt att tvätta som flera andra tillverkare med samma motor gör. MEN förlorar man alla garantier om man ej gör det? rostskydd t.ex? Nybilsgarantin är ju bara två år, så där spelar det ju mindre roll.
Användarvisningsbild
av SvenB
#832216
Vilken prisklass tänker du lägga dig i? Jag har haft en 1,8F och har nu en D2. Båda är bra, men inga raketer. Varför tror du att en körsträcka på 1,2 mil skulle vara "för lite" för en 1,6D? Men om du tänker dig en "snåldiesel" försök att satsa på en D2, så slipper du partikelfilterservicarna.
Användarvisningsbild
av MartinS
#832220
D2 borde väl nästan vara ännu känsligare för korta resor än 1.6D så den skall bränna bort sotet helt på egen hand utan additiv? Eller är de lika känsliga båda två?

Varför inte en 2.0F? Om du sällan kör motorväg så gör det ju inte mycket att den tokvarvar i höga hastigheter.
Användarvisningsbild
av SvenB
#832222
Men vad är en "kort" resa egentligen. Jag definierar det som att motorn inte kommer upp i arbetstemperatur under hela resan. Sedan bör man då och då köra lite längre med en diesel för att den skall regenerera partikelfiltret. Men visst, en flexifuel är absolut inte något fel med. Jag var väldigt nöjd med min.
av fangalid
#832231
Jag kör en 09:a 1.8f också väldigt korta sträckor, kortare än dig. Skulle inte påstå att den är bränslesnål,ligger kanske på 1 l / mil med 95 oktan i tanken. 0,8-0,9 på motorväg och ~0,7-0,8 på landsväg. Har iofs en takbox på min så kanske kan dra av någon dl.

Jag valde en 1.8f just pga det du säger, kände att sättet jag kör på (mest i stan, korta sträckor åt gången) så skulle det slitas mer på en dieselbil.

Sedan en stor bonus med "miljöfordon" är att jag får parkera gratis i stan där jag bor vilket spar mycket pengar för mig.
Användarvisningsbild
av Perra83
#832254
Dieslarna är trevliga p.g.a det högre vridmomentet på låga varv.

En D2 Classic el summum om man vill få med elstolar. Dieselvärmare är oxå väldigt skönt att ha och så slipper man sparka omkring med kupévärmaren.
av fantomax
#832268
SvenB skrev:Vilken prisklass tänker du lägga dig i? Jag har haft en 1,8F och har nu en D2. Båda är bra, men inga raketer. Varför tror du att en körsträcka på 1,2 mil skulle vara "för lite" för en 1,6D? Men om du tänker dig en "snåldiesel" försök att satsa på en D2, så slipper du partikelfilterservicarna.

Kollar på bilar mellan 120-140000kr för att kunna hålla månadskostnaderna desamma som jag idagsläget har. Rörande körsträckan är det oron för att partikelfiltret skall sätta igen snabbare, men det är förmodligen en fördel att jag bor utanför stan och kan låta bilen jobba lite även om sträckorna är ganska korta.

Har kikat och läst på D2 med, men många verkar tycka att motorn i drive med bl.a. 16ventilstopp är snålare och går lika bra. Men självklart kan det bli en D2 om jag hittar en jag gillar!

Är det någon som vet hur Volvo ställer sig till att byta partikelfiltret efter 12.000mil? åker alla garantier(rostskydd tex)?
Man vill ju inte vara dumsnål, men inte göra det bara för att tillverkaren vill det.


Mvh
Jesper
Användarvisningsbild
av SvenB
#832310
fangalid skrev: Sedan en stor bonus med "miljöfordon" är att jag får parkera gratis i stan där jag bor vilket spar mycket pengar för mig.
Även de dieselmodeller han tittar på är "miljöfordon".
Användarvisningsbild
av SvenB
#832313
fantomax skrev: Har kikat och läst på D2 med, men många verkar tycka att motorn i drive med bl.a. 16ventilstopp är snålare och går lika bra.
Det ställer jag mig tveksam till, om det är så att 16 ventilaren är snålare. Men kom ihåg att den har 109 hk, medan D2 har 115 hk. Men du får nog en 16 ventilare billigare eftersom de är äldre.
Användarvisningsbild
av MartinS
#832314
Generellt sett, i allafall på bensinare, kan man få en 16v motor att gå snålare än en 8v motor, bland annat för att du kan justera en av kammarna under drift.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]