NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
På min frus bil har det hänt 2-3 ggr att vindrutetorkarna inte startat under de senaste 3 åren. Det har "åtgärdats" genom att stanna bilen ,slå av tändningen och sedan röra lite i torkararmarna. Då har allting fungerat normalt igen, Ingen felkod har funnits. Någon som haft ett likadant problem och hur löser man detta, Det är obehagligt att spruta med spolaren och torkarna är heldöda.
Kan det vara någon ändlägesgivare som enkelt kan justeras,eller låg batterinivå som orsakar problemet? Bilen körs mycket korta sträckor.
Gissar nu bara och hoppas få sakkunnig info här
tack på förhand
Ulf
At bilen ekslusivt kjøres korte strekk, vil normalt sett føre til lav spenning på batteri og gi problem med akkumulert kondens i motorn. Inte bra!
Men om det påvirker vindrutetorkarna vet jeg ikke, men vær klar over at lav batterispenning kan gi all slags problem så som, styrservo koblar ut, abs slutar virka, airbagsystem, AC kan oppføre seg konstigt etc etc..
av dieselputte
Jag råkade ut för detta för någon vecka sedan och hade inte låg batterispänning , rätt nytt batteri + att det stått med C-tek under natten. Slog av och på tändningen då, fortfarande samma problem. Åkte till affären där lämnade jag bilen med tillsatsvärmaen på i 10 minuter. När jag kom ut och slog på motorn funkade torkaren igen. Har funkat bra sedan dess. Så jag tror inte på låg spänning i mitt fall.

Möjligt att det som "goddamnswede" nämner kan bero på kondens som stör CAN-bus.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]