Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stefansj
Hej!
Som sagt när backen läggs i rasslar det,även med varm motor,trögt att lägga i 1:an vid start.
Brukar stänga av motorn när backen ska läggas i,28 600 mil på mätaren.
Nån som har några tips?Koppling?Slitna Lameller?

Tackar på förhand,
Stefan
Senast redigerad av 1 stefansj, redigerad totalt 0 gånger.
av aero01
På gamla saabar hjälper det att lägga i 4an innan back , brukar vara synkringarna som är slitna/slut mvh Aero01
Användarvisningsbild
av Nexus
backen är ej synkad utan rakskurna drev vad jag vet. Vad är det för bil samt låda vi pratar om?
Låter som den inte kopplar ur som den ska.
av rid54
Urkoppling funkar inte till 100%. Det kan vara nåt med manövreringen av kopplingen. Om du har hydraulmanövrerad koppling kan det löna sig att kolla efter ev läckage, lufta och i slutänden byta/renovera huvud- och slavcylinder.

Om du kan se att kopplingsarmen rör sig tillräckligt, så kan det kanske vara nåt med stödlagret (ingående axel i växellådan är lagrad mitt i svänghjulet). Eller så är det nåt mekaniskt med själva kopplingen (inte så vanligt tror jag).
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Det där rasslet med backen tycker jag är på varannan 7/900. Bl.a. min gamla 940 - trots ny koppling, slavcylinder och lager i svänghjulet. Där är det möjligt att huvudcylindern inte presterade riktigt 100.
...Men en annan fråga - hur är växelspaken, väldigt slapp? Under bilen, där växellänkaget sitter skall det vara 2 plastbussningar och 2 o-ringar (runt 170 spänn på Bilia och ca 10 min jobb att byta). Dessa blir slitna med tiden och o-ringarna brukar försvinna. Detta resulterar i att 1an och även 2an blir tröga att lägga i. Det finns även en justeringsmöjlighet av spaken inne i bilen, men innan denna görs bör man se till att ha fräscha bussningar i länkaget.
Användarvisningsbild
av Nexus
Backväxeln har rakskurna drev så det gäller stå helt still när man lägger i backen annars rasslar det...
Bild på en M47
Bild
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]