Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går bet på detta..

Har kollat felkoder, men fick inget resultat. Har bytt LMM ett par gånger, och det är nog inte det. Vet inte om lambdasonden har något med det att göra, men är väl inte så insatt i sådant.

Grejen är också att det sitter ett extraktorgrenrör på bilen, och ett hemsmitt avgassystem där lambdasonden sitter monterad i katalysatorn, jämför jag med den andra 240;in på gården (en 87;a med b230f, dock LH 2.2 så en del skiljer väl) så sitter lambdasonden i grenröret - kan det vara det som orsakar problemet? Hade det suttit en förgasare på snurran så hade jag snabbt gissat på att choken inte riktigt stängde, men vad förorsakar samma symptom på en insprutningsmotor?

Luktar pengar om avgaserna ;)

Ett sista desperat försök att få den igenom SBP;s nålsöga kan kanske vara att fylla upp med E85?? I övrigt är bilen tokfin och har få mil, så det känns lite surt att den ska stå med körförbud.
Jag har inga detaljer om lambdasonderna, men lite uppgifter som kanske ger dig något? Det är rätt att till LH 2.2 (årsmodell upp till -88) hade sonden i grenröret. På LH 2.4 (sena -88 och framåt) sitter den nere, inte i katalysatorn, men ca 15 - 20 cm framför katalysatorn.
Det kan finnas anledning att misstänka att det är två olika sonder. Kolla med en reservdelskatalog.
Tomgången kan bero på lite olika orsaker men steg ett är att strypa slangen till tomgångsmotorn, blir det bättre då är den boven. Om inte får du gå på med startgas och se om den ändrar gång när du sprutar runt insuget och gasspjället, utan skillnad så misstänker jag gasspjället, finns två alternativ rengöra och justera eller skaffa ett bättre begagnat(inga stora pengar).
Hej
Gör vad föregående inlägg föreslår. Om det inte hjälper så gå vidare.
Har du kollat att tändkablar, stift, rotor och fördelarlocket är ok? En frisk gnista är också viktig för en bra förbränning.
Ny olja + filter och luftfilter också viktigt.
När du var och besiktigade var motorn eller rättare sagt katalysatorn tillräckligt varm så att den skötte sitt jobb?
CO -halten kan vara ett tecken på att katalysatorn inte funkade ( de andra värdena brukar klara sig om motorn är frisk).

Beträffande lambdasond så är det samma sond till LH 2.2 och 2.4 men sladdlängden skiljer (60cm mot 170cm). Du kan alltså ta en sond från 2.4 och sätta på en 2.2 men inte tvärtom.
2.4 har sonden placerad i främre delen av katalysatorn.

Hoppas du får igenom den!

Mvh
Errim
Uhhmm... Blev nog lite fel i rubriksättningen där

Tomgången är det INTE fel på, pruttar fint under 1000 rpm. CO värdet på tomgång är också bra (0.0) så jag antar att katten funkar som den ska, det är "förhöjd tomgång" a'la bilprovningen - CO testet vid 2000 varv som den inte fixar. Luktar som om den går fett, finns det ingen tempgivare i insprutningen som säger till när snurran är varm?
Sitter bra till som f-n då alltså :)

Ledig imorrn, och besiktning på Fredag. Kan det vara den som jävlas? Ska prova byta i alla fall, råkade hitta en reservdelsbil så min kära hustru är helnöjd just nu, vad kan man annars bli med flera Volvo-lik på gården?
Gubbräser skrev:Sitter bra till som f-n då alltså :)

Ledig imorrn, och besiktning på Fredag. Kan det vara den som jävlas? Ska prova byta i alla fall, råkade hitta en reservdelsbil så min kära hustru är helnöjd just nu, vad kan man annars bli med flera Volvo-lik på gården?
Den som sitter vid treans cylinder under insuget är till motorstyrningen, med en långhylsa, å nån förlängare går de hyffsat lätt att byta. Tänk på att du måste byta till en likadan, de vill säga en svart. Konstig fru du har, de trista är att min verkar ha samma humör ;)
Inte så lätt att komma åt om man har lika tjocka fingrar, och centralt placerade tummar, som en annan :) Få lös givaren från donatorbilen var nemas problemas, däremot var det ett smått h-vete på 91;an - låsbygeln som man ska trycka ner för att dra ut kontakten ligger på undersidan av denna, komplett omöjlig att komma åt, tror jag måste operera bort insuget så det får vänta ett tag. Lyckades i alla fall åtgärda den andra anmärkningen - lagade skyltbelysningen bak, så nu tankar vi 50/50 med E85 och hoppas på det bästa. Ska naturligtvis byta givaren, men mekar utomhus i en snödriva för tillfället, och att börja skruva loss insug när man har två timmar tills man ska hämta ungarna vid bussen kändes lite väl mycket :)

Bortskämda ungar har man också, vill inte gå fyra kilometer hem :evil:
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]