Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreasbergl
Hej, har problem med min Volvo 744-87 b230f. Det började med att bilen inte startade och då märkte jag att bränslepumpen i tanken inte gick som den ska, jag bytte pumpen och bilen startade och gick ett halvt varv runt kvarteret, den gick dåligt hela vägen (hackade) och till sist la den av. Kollade om det kom soppa fram till motorn men det gjorde de inte, det kom bensin fram till den saken som bestämmer hur mycket bensin motorn ska ha men inte vidare till bryggan/spridarna. Jag bytte den men ingen skillnad. Nu vet jag inte längre va felet kan vara! Kan det vara styrboxen? Något relä? Tacksam för hjälp! :) /Andreas
sicnarf skrev:Kolla spridarrelät på kylbehållaren. Annars är det bränsleboxen vid pass fötter innanför plasten.
Okej tack för svar :) Har tydligen ingen bränslebox på lh2.2 det är något relä i stället. Ska kolla Spridarrelät! :)
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Först, bensinen går direkt in i spridar bryggan sen sitter bränsletrycks regulatorn och "bromsar" på returen, blev det rätt när du bytte den så du inte satte dit en nyare på 3.0bar?

Går pumparna om du byglar bränslepumps relät?

Sist, har du ingen bränslebox så har du förgasare eller mekaniskt sprut!
av jaka
Hej!
Skriver detta för ..jag vet inte hur många gånger. Kolla mina tidigare inlägg om problem med att starta B230F motorn.
Du har antagligen samma fel som min bror hade på sin -87:a 745.
Felet var sönderärgade kontakter under "Plastplutten" på tankens stora lock ,under bilen , som gör att bakre pumpen inte funkar mer än till och från (oftast från).Vi bytte också bakre pump men den var inte orsaken till att motorn inte startade.
Kolla det kontaktstycket!! Det är enkelt att bryta bort "plastpluppen/kontakstycket" och löda fast sladdarna direkt till pump och tankmätarereostat.
-Funkar din bränslemätare?
jaka skrev:Hej!
Skriver detta för ..jag vet inte hur många gånger. Kolla mina tidigare inlägg om problem med att starta B230F motorn.
Felet var sönderärgade kontakter under "Plastplutten" på tankens stora lock ,under bilen , som gör att bakre pumpen inte funkar mer än till och från (oftast från).Vi bytte också bakre pump men den var inte orsaken till att motorn inte startade.
Kolla det kontaktstycket!! Det är enkelt att bryta bort "plastpluppen/kontakstycket" och löda fast sladdarna direkt till pump och tankmätarereostat.
Så klart hade jag lyckats koppla in insprutet på returen och returen på insprutet :P den startade och gick halvdant på tomgång. Sen skulle jag ut idag från garaget och då starta den men la av, kunde inte gasa, sen starta den inte mer! Öppnade och kollade och hade soppa fram till motorn! Nya förslag på problem? :)
Andreasbergl skrev:
Så klart hade jag lyckats koppla in insprutet på returen och returen på insprutet :P den startade och gick halvdant på tomgång. Sen skulle jag ut idag från garaget och då starta den men la av, kunde inte gasa, sen starta den inte mer! Öppnade och kollade och hade soppa fram till motorn! Nya förslag på problem? :)
Andreasbergl skrev:
Mätarn funkar inte :/
av jaka
Hej!
Om inte tankmätaren funkar Alls! Då skulle jag först kontrollera kabelanslutningarna under "plastplutten" på tankens lock. Det är ett ställe som utsätts för mycket väta och smuts då det sitter på tanklocket under bilen. Riv bort "plastpluppen" och löd fast sladdarna direkt till pump och tankmätarreostat.
Det är fem sladdar: två till pump, två till reostat och en till jord. Ta bort slangen under bilen, strax före främre pumpen. Funkar bakre pumpen ska lite soppa rinna fram genom slangen, inte mycket ,bakre pumpen pumpar bara fram soppa med 0,2bars tryck.

Funkar inte tankmätaren efter det så ta bort mätaren (enkelt att göra)och byt de två elektrolytkondensatorerna (två små runda burkliknande saker på kretskortet).
Eller skicka mätaren till mig så fixar jag den åt dig.
Om inte tankmätaren funkar Alls! Då skulle jag först kontrollera kabelanslutningarna under "plastplutten" på tankens lock. Det är ett ställe som utsätts för mycket väta och smuts då det sitter på tanklocket under bilen. Riv bort "plastpluppen" och löd fast sladdarna direkt till pump och tankmätarreostat.
Det är fem sladdar: två till pump, två till reostat och en till jord. Ta bort slangen under bilen, strax före främre pumpen. Funkar bakre pumpen ska lite soppa rinna fram genom slangen, inte mycket ,bakre pumpen pumpar bara fram soppa med 0,2bars tryck.

Funkar inte tankmätaren efter det så ta bort mätaren (enkelt att göra)och byt de två elektrolytkondensatorerna (två små runda burkliknande saker på kretskortet).
Eller skicka mätaren till mig så fixar jag den åt dig.
Eftersom jag bytte pump/lock och plastpluppen då också så tycker jag att tankmätaren borde funka på nån av dom men så är det inte. Så troligtvis ett elfel längre fram med tankmätaren :/
Jag funderar på om det är styrboxen eller nått liknande som gör att den inte startar, nån som har erfarenhet av det? :)

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Val av motorolja

Tack för alla svar! Jag kommer beställa […]

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]