- sön 02 feb 2014, 16:58
#831922
Intressant läsning i senaste Teknikens Värld nr 4 2014.
Där testa de olika diesel i en Citroen C6 V6 automat 2006 med 13400 mil på mätaren med olika fabrikat av diesel. De testade bilen enligt nåt de kallar Sverige-körcykeln som är lite tuffare än EU-körcykeln. Testkörningarna gjordes med varmkörd motor. De kan se med 1 grams noggrannhet hur mycket bränsle som går åt, testbränslet tas från ett speciellt kärl. Testet var inte ett långtidstest (t ex flera hundra mils körning med samma bränsle).
Bränsle / förbrukning lit/mil / Differens
Preem APC Evolution diesel / 1,07 /
Shell /1,11 / +4%
ST1 / 1,11 / +4%
Statoil Miles diesel / 1,12 / +5%
OKQ8 / 1,15 / + 8%
Om ovanstående verkligen gäller mer generellt i andra bilar och under längre tid så kan man ju spara en slant.
Själv kör jag med OKQ8 diesel.
Exempel:
1000 liter OKQ8 diesel idag blir en kostnad på 14,42 x 1000 = 14420 kr.
1000 liter Preem APC Evolution diesel idag blir en kostnad på 14,42 x 1000 = 14420 kr.
Om Preem APC Evolution dieseln ger 8% lägre förbrukning så sparar jag 80 liter eller 1154 kr jämfört med OKQ8.
Min V70 D3 2014 drar enligt färddatorn 0,53 lit/mil och det skulle ge ca 151 mil extra körsträcka på 1000 liter APC Evolution dieseln jämfört med 1000 liter OKQ8 diesel.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.