Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Tankar på bilbolaget Tanka, bara för rabatten egentligen. Dålig koll på om det är bra eller dåligt.
Användarvisningsbild
av falcon
Enl OkQ8 så har dom samma diesel sommar som vinter i hela Sverige.
Är det ngn mack som har "vinter" soppa i dag?
av mortimer
Jag tänkte testa att tanka en tid på Preem(de aktuella mackarna har Evolution dieseln) . Beställde deras kort igår. Med rabatten som deras kortkunder har så blir det samma pris som jag tankar hos ST1.
Senast redigerad av 1 mortimer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag gör med Preems bonuskort (inte privatkortet) för att få rabatten, men betalar med AMEX som jag dessutom anslutit som bankkort. På så sätt får jag rabatt på pump-priset i form av värdecheckar som skickas hem, rabatt på kreditkortsräkningen och får "Memebership Rewards" av AMEX. Tredubbel återbäring alltså!:-)
Användarvisningsbild
av bem
Intressant läsning i senaste Teknikens Värld nr 4 2014.
Där testa de olika diesel i en Citroen C6 V6 automat 2006 med 13400 mil på mätaren med olika fabrikat av diesel. De testade bilen enligt nåt de kallar Sverige-körcykeln som är lite tuffare än EU-körcykeln. Testkörningarna gjordes med varmkörd motor. De kan se med 1 grams noggrannhet hur mycket bränsle som går åt, testbränslet tas från ett speciellt kärl. Testet var inte ett långtidstest (t ex flera hundra mils körning med samma bränsle).

Bränsle / förbrukning lit/mil / Differens
Preem APC Evolution diesel / 1,07 /
Shell /1,11 / +4%
ST1 / 1,11 / +4%
Statoil Miles diesel / 1,12 / +5%
OKQ8 / 1,15 / + 8%

Om ovanstående verkligen gäller mer generellt i andra bilar och under längre tid så kan man ju spara en slant.
Själv kör jag med OKQ8 diesel.
Exempel:
1000 liter OKQ8 diesel idag blir en kostnad på 14,42 x 1000 = 14420 kr.
1000 liter Preem APC Evolution diesel idag blir en kostnad på 14,42 x 1000 = 14420 kr.
Om Preem APC Evolution dieseln ger 8% lägre förbrukning så sparar jag 80 liter eller 1154 kr jämfört med OKQ8.
Min V70 D3 2014 drar enligt färddatorn 0,53 lit/mil och det skulle ge ca 151 mil extra körsträcka på 1000 liter APC Evolution dieseln jämfört med 1000 liter OKQ8 diesel.

/Bo

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]