Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robmic
Hej.
Ny här och med risk att upprepa ett ämne som säkert redan gåtts igenom så lägger jag med lite bilder hur ett värmekransbyte på en Volvo 740 utan Ac går till. Rent generellt är det inte så svårt men väldigt obekvämt .
Börja med att först ta bort golvmattan under gaspedalen samt stora plastskyddet under ratten.

1:Lokalisera först den nedre vattenslangen som sitter mot torpeden. Lossa denna. Var förberedd på att kylarvatten kommer rinna ut. Passa även på att klämma på den övre så får du ut lite mer vätska.
20140202_103605.jpg
20140202_103605.jpg (54.7 KiB) Visad 1489 gånger
Värmekranens placering i kupen framgår av nästa bild. Den sitter snett höger ovanför gaspedalen. De 2 korta slangar som syns förbinder kran och returflöde med värmepaketet bakom instrumentpanelen. Läckaget var i mitt fall där själva hävarmen är lagrad i kran. Det smådroppade där.På bilden syns en vattendroppe dingla.

Nästa bild är en närbild där du ser själva "pianotråden" som skjuter reglaget fram och tillbaka och stänger respektive ökar flödet av varmvatten till kupen.
Bilagor
20140106_150706.jpg
20140106_150706.jpg (103.76 KiB) Visad 1490 gånger
20140106_151315_1.jpg
20140106_151315_1.jpg (34.96 KiB) Visad 1498 gånger
av Robmic
Lossa nu den slang som är fastskruvad i själva värmekranen. Se upp-ev kan det rinna ner kylarvatten och lägga sig på golvet. I mitt fall smådroppade det bara lite.
Själva principen för hur reglaget rör sig påminner starkt om lite äldre cyklars vajerstyrda frambroms. Du har ett hölje som sitter fast med ett clips (som folk tappar bort) och inuti höljet sitter pianotråden som tvingar hävarmen fram och tillbaka.
Om den gamla kranen ändå ska slängas så är den enklast lösningen för att få ut pianotråden helt enkelt att klippa av den gamla hävarmen som då frigör tråden. Klipp inte för nära så du skadar tråden. I bilden syns den gamla kran till vänster med den avnypta delen.
På den högra kranen har jag försökt rita upp hur den jobbar. Det är inte så enkelt se på plats då höljet är kort och lite halvdolt.
20140123_183907.jpg
20140123_183907.jpg (39.96 KiB) Visad 1489 gånger
av Robmic
Nedan ser du själva clipset som håller fast vajerhöljet .
För att kunna lossa clipset bör du sticka upp handen/fingret mot värmekran och försöka komma bakom den utstickande blindtarmen och trycka ut clipset genom att dra det åt höger först och sedan mot dig. Hoppas det framgår av bilden hur det sitter fast.

När du fått loss clipset. Tappat inte bort det. Så ska det nu vara möjligt att rotera värmekran medurs och lirka ut den. Har du inte lossat på pianotråden och vajerhöljet förts kan du inte rotera den.
Bilagor
20140125_104229.jpg
20140125_104229.jpg (26.1 KiB) Visad 1524 gånger
av Robmic
Värmekranen sitter enbart fast en slags bajonettfattning som består av 2 små piggar och som ska passa mot 2 skåror samt med en slags packning för att förhindra fukt och oljud att tränga in bakom kran dvs mellan kran och torpedplåt. För över denna packning till den nya kranen. Om den gått sönder så är det kanske inte hela världen men du kan säkert tillverka en ny av en bit "liggunderlag" då materialet påminner om detta.
Bilagor
20140123_183940.jpg
20140123_183940.jpg (47.62 KiB) Visad 1472 gånger
av Robmic
Vrid nu ut värmekranen genom att dra den lite mot dig och samtidigt vrida den medurs. Den bör lossna efter att du vridit den ca 90 grader men ev behöver du vrida mer. Bilden visar hur själva spåret sitter. Du måste vrida kran tills de 2 bajonettpiggarna träffar spåren. Kolla på den nyinköpta kranens piggar sitter. Ev kan kran sitta fastklibbad i packningen men det behövs ingen större kraft för att få ut den. Självklart måste slangen i motorutrymmet först ha lossats annars hänger den kvar i den.
20140125_105140.jpg
20140125_105140.jpg (46 KiB) Visad 1477 gånger
av Robmic
När du fått ut kran och fått på packningen på den nya kranen så är monteringsansvisningen i stort sett samma som demonteringen.
Den här gången ska pianotråden in i hävarmen gjord av skör plast. Var försiktig :!: :!: :!: . Troligtvis behöver du böja tråden en del för att kunna lirka in den.
Helt klart ska du vänta med att fästa själva höljet med clipset tills du fått in pianotråden annars riskerar du fått ett brott eller en alltför deformerad tråd.
Anslut slangarna både i kupen och i motorutrymmet och fyll på erfoderlig mängd glykolblandad kylarvätska.
Kanske är det läge byta kylarvätskan när du ändå håller på om det var många år sedan...

Erfarenheter: Ja hyfsat ok jobb men du kommer få ligga och svära en hel del på golvet och önska du hyrt in schimpanser med långa armar.
Den värmekran jag köpte på MECA för 300 kr var avsedd för just min 90:a. Det verkar vara något som skiljer mot 91:orna. Sen finns ytterligare en variant om du har AC (2 vajrar???). Tyvärr tycker jag inte själva öppningen/genomströmningen är samma/lika som original. Om jag tar den gamla kranen och ställer den på exakt "halvöppet" så är själva öppningen inuti kranen öppen till hälften. I MECAs kran så är öppningen betydligt mindre om jag ställer den hävarmen till hälften. Deras skjutlucka har en annan form så den öppnar aldrig riktigt fullt dvs gamla kran kan hantera ett större flöde dvs mer hetvatten in till värmepaketet.
Jag noterade också att det på originalkran finns ett artikelnr där de 4 sista siffrorna stämmer exakt med MECAs vilket underlättaratt då tro att det ska vara rätt produkt. Även fast kran inte öppna exakt lika mycket så är mitt intryck dock bara test ner till minus 5 att det finns "tillräckligt med värme".
PS: Kolla att slangarna verkligen sitter på ordentligt. Jag har svårt tro då de är så korta/styva att de skulle glida av men du vill ju inte ha 90 gradigt vatten på höger fot.

Lycka till.
/Robban
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]