Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#831407
Perc skrev:Sisu har, vad jag vet som enda lastbilstillverkare i världen, med möjlighet att lyfta stödaxeln.
VIll minnas att Volvo inlett ett samarbete med Terberg för att erbjuda just detta men hittar inget om det på nätet.
Bergtäkten i närheten av jobbet har dock två bergbilar som har en extra axel (fem totalt), lyfter och styr gör den men om den driver vet jag faktiskt inte.
#831441
semmelman skrev:
StefanN skrev:Dubbdäck är förbjudet, vinterdäck krav på drivhjulen.
Kanske därför långtradarna viker sig som fällknivar på E4an då om de bara har vinterdäck på drivhjulen, absurt!
Möjligen att det spelar in, men kanske ändå inte. Det handlar mer om naturlagar. De bromsar för mycket och för hårt. Bakhjulen på dragbilen tappar sidogreppet när föraren bromsar samtidigt som trailern trycker på och förskjuter vikten mot framaxeln och vips så fälls hela ekipaget ihop. Och det går jäkligt fort när det händer. Det finns studier på detta.
#831492
llesrof skrev: Möjligen att det spelar in, men kanske ändå inte. Det handlar mer om naturlagar. De bromsar för mycket och för hårt. Bakhjulen på dragbilen tappar sidogreppet när föraren bromsar samtidigt som trailern trycker på och förskjuter vikten mot framaxeln och vips så fälls hela ekipaget ihop. Och det går jäkligt fort när det händer. Det finns studier på detta.
Om det är så då borde det ju va lag på vinterdäck på släpen plus väldimensionerande bromsar så det blir släpet som bromsar istället för dragbilen.
#831522
semmelman skrev:
llesrof skrev: Möjligen att det spelar in, men kanske ändå inte. Det handlar mer om naturlagar. De bromsar för mycket och för hårt. Bakhjulen på dragbilen tappar sidogreppet när föraren bromsar samtidigt som trailern trycker på och förskjuter vikten mot framaxeln och vips så fälls hela ekipaget ihop. Och det går jäkligt fort när det händer. Det finns studier på detta.
Om det är så då borde det ju va lag på vinterdäck på släpen plus väldimensionerande bromsar så det blir släpet som bromsar istället för dragbilen.
Ja, det borde det. Om nu vinterdäck och bromsarna hjälper mot naturlagarna. Det kanske inte blir sämre.
#831610
semmelman skrev:Smart grej onekligen. (svensk uppfinning?) Att inte bussarna har det, de har ju ständigt problem vintertid. Förresten hur är det med vinterdäck och buss/lastbilar, får de ha dubbdäck på drivhjulen eller är det alltid förbjudet? Måste de ha vinterdäck på alla hjul?
Bussarna har bara en drivande axel så de funkar inte med robson drive då, krävs boggiebil.

Nej bara den/dom drivande axlarna ska ha "vinterdäck eller motsvarande utrustning".
#831611
Man vill ha jämn bromsverkan över hela ekipaget, man vill inte ha en släp som bromsar kraftigare än dragbilen då är risken stor att man låser bromsarna på släpet och får släpet på tvären, har kört med släp där bromsarna har tagit snabbare och kraftigare än bilens bromsar. Det är nyenkla kul att vara orolig vid inbromsningarna och titta hel tiden i speglarna om släpet vill ställa sig på tvären efter bilen. Man kan broms anpassa bil och släp så att ekipagets bromsar tar lika snabbt och jämt över hel ekipaget.
#831612
Pmperformance skrev: Bussarna har bara en drivande axel så de funkar inte med robson drive då, krävs boggiebil.
Ja det har du rätt i!
Men de borde kunna koppla ur diffen alla fall så de får drivning på nåt mer än ett hjul.
Alternativt elmotorer på framhjulen, kan de bespara lite bränsle, ackumulera bromskraft, så blir det lite ekonomi kanske.
#831647
semmelman skrev:
Pmperformance skrev: Bussarna har bara en drivande axel så de funkar inte med robson drive då, krävs boggiebil.
Ja det har du rätt i!
Men de borde kunna koppla ur diffen alla fall så de får drivning på nåt mer än ett hjul.
Alternativt elmotorer på framhjulen, kan de bespara lite bränsle, ackumulera bromskraft, så blir det lite ekonomi kanske.
Onspot skulle kunna va nåt som dom kanske skulle ha (kedjor som snurra med hjälp av däcken in under hjulen vid färd)
Man lastbilar har en framaxel med hydralisk drivning i navet som man kopplar in och driver upp till 30 eller 50km/h nåt sånt skulle nog också vara som kan funka.
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!