Jag menade inte deras totala utsläpp, vilket är betydligt värre än Sveriges.. vi har ju vår vattenkraft. Utan menade alltså den fördel i stabilitet som solkraften gett tysklands elnät. Försökte hitta källan till det där jag läst det men gick bet på det.. det handlade om att bl.a överföringsförluster och spikar blev färre och att man minskade "downtime" i hela Tyskland p.g.a utbyggd solenergi.
Man har börja stänga ner kolkraftverk också i Tyskland då de inte längre är lönsamma p.g.a satsningarna på solenergi. Än så länge är dom inte i närheten av det låga utsläpp per kwh vi har, men det har i allafall minskat senaste åren, inte ökat som du skriver Camel.
Edit:
Elbolaget RWE är det som stänger ner flera anläggningar och "skyller" på solkraften:
Due to the continuing boom in solar energy, many power stations throughout the sector and across Europe are no longer profitable to operate. During the first half of 2013, the Conventional Power Generation Division’s operating result fell by almost two-thirds. The massive reduction in power station margins is a major factor in this development. RWE can still benefit from the fact that it sold most of its electricity production two to three years in advance on the forward market at prices that were higher than they are now. However, this effect will decrease year by year. After a detailed analysis, the Group has decided to take a total of 3,100 MW of generation capacity offline in Germany and the Netherlands. Further power stations are being assessed and all options to improve the company’s economic efficiency are being explored.
http://www.rwe.com/web/cms/en/110504/rw ... id=4009732
Sen vet jag att våra kära delvis statligt ägda Vattenfall har gjort tvärtom senaste år och byggt anläggningar. Synd att vi som land kommer torska pengar utav helvete på det när dom också märker att det inte finns tillräckligt med vinst i kol.
Edit2:
Fast den här artikeln säger ju precis tvärtom.. och gäller också elbolaget RWE.. jag vet inte vad man ska tro!?
http://www.energinyheter.se/2013/01/tys ... lkraftverk