NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Skulle nog inte påstå att eberspächer är dåliga utan snarare tex Volvo som inte gjort rätt. Att inte kunna stänga av autoläget kan vara rena döden för värmaren. Den är inte tänkt att starta å stoppa hela tiden. Korta cykler tar död på alla värmare. Innan jag monterat dit en knapp för värmaren så kör jag den alltid så den får gå iaf minst 30min.
Användarvisningsbild
av Doffen
timebandit skrev:Skulle nog inte påstå att eberspächer är dåliga utan snarare tex Volvo som inte gjort rätt. Att inte kunna stänga av autoläget kan vara rena döden för värmaren. Den är inte tänkt att starta å stoppa hela tiden. Korta cykler tar död på alla värmare. Innan jag monterat dit en knapp för värmaren så kör jag den alltid så den får gå iaf minst 30min.
Korte start og stopp sliter Webastoene også med, men fordelen på V70 og XC70 er jo at denne kan slåes av.
Men start og stopp tar ikke livet av en styreenhet til webastoen, er byttet _mange_ styreenheter rundt om, og i mange tilfeller hele varmeren for Volvo heller vil det.
Det er min erfaring, og jeg tror ikke jeg er alene om den erfaringen med Eberspacher, dessverre.
av dieselputte
Vet inte om det var Ebersprächer i D5an jag hade, men antar det. Den strulade inte en enda gång under de 18000 mil jag körde. Jag körde den väldigt ofta med timer utan att någonsin ladda batteriet och det tog inte heller stryk under de 3år som jag hade den. Enda strulet som var berodde på felvisning av yttertemp som då blockade autostarten.

Peppar, peppar, jag har kört 11000 mil med denna V50 utan några större värmarproblem. Den bluddrar dock en hel del de första minuterna, men sen spinner den fint.

Jag fundera om sättet som den monterats på i S40/V50 gör att hela enheten ventileras dåligt så det bildas kondens? På V70n satt den ju mera öppet framför motorn.

@Timebandit: Bra tips om att förskjuta tiden så man undviker extra start :-)-)
av timebandit
Har nyligen råkat ut för detta med styrenheten. Tråkiga pengar. Suck.
Har faktiskt en teori som jag vill tro på men inget jag vet stämmer. Innan problemet med min värmare så klagade värmaren på att flamman slocknade osv. Mängder med rök osv. Efter många borttagningar av felkoderna för att få värmaren att fungera så bytte jag det mesta utom fläkten å styrenheten.
Nu innan styrenheten byttes läste jag utförligt igen i eberspächers reperationsmanual och där står det specifikt att vid problem med slocknad flamma och problem med flamsensor/glödstift så skall man INTE nolla felkoderna och försöka starta igen mer än 2ggr för annars kan styrenheten gå sönder(överhettning). Många nollan ju faktiskt bara felkoderna å kör vidare tills det kollapsar. Kan vara den större delen till dessa fel på styrenheten.

Annars är det väl dåliga lödningar som med Abs enheten till 850/v70.
Användarvisningsbild
av Doffen
dieselputte skrev:Vet inte om det var Ebersprächer i D5an jag hade, men antar det. Den strulade inte en enda gång under de 18000 mil jag körde. Jag körde den väldigt ofta med timer utan att någonsin ladda batteriet och det tog inte heller stryk under de 3år som jag hade den. Enda strulet som var berodde på felvisning av yttertemp som då blockade autostarten.

Peppar, peppar, jag har kört 11000 mil med denna V50 utan några större värmarproblem. Den bluddrar dock en hel del de första minuterna, men sen spinner den fint.

Jag fundera om sättet som den monterats på i S40/V50 gör att hela enheten ventileras dåligt så det bildas kondens? På V70n satt den ju mera öppet framför motorn.

@Timebandit: Bra tips om att förskjuta tiden så man undviker extra start :-)-)
Kommer litt ann på hvilken modell av V70 du hadde, men den varmeren som satt i V70n var av typen Ardic, senere kjøpt opp av Eberspacher. Og har ett ganske annerledes utførende enn Eberspacher og Eberspacer som sitter i dagens biler..
av dieselputte
Doffen skrev:
Kommer litt ann på hvilken modell av V70 du hadde, men den varmeren som satt i V70n var av typen Ardic, senere kjøpt opp av Eberspacher. Og har ett ganske annerledes utførende enn Eberspacher og Eberspacer som sitter i dagens biler..
Det var en -03.

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]