NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZtingRay
Ja ett belastningsprov kanske jag skulle göra.
Enligt tidigare ägare är diodbryggan på generatorn bytt, mer än så vet jag inte.

Nej ett tändningslås borde ju vara rätt kostsamt att byta.

Har tyvärr ingen Dice enhet som fungerar så jag kan ju inte pyssla med detta fullt ut.
Köpte en enhet på aliexpress som var defekt, den versionen med bara blåa leds.
En ny ska handlas men denna ska hålla lite högre kvalite :wink:
Någon som vet någon bra säljare för Dice enheter?
av ZtingRay
belastningsprov utfört och batteriet mår bra..
Var inne och fick felkoderna utlästa men inga som lagrats..

Problemet med att den startar lätt men tjuvstannar kvarstår fortfarande..
Jag har använt dieselvärmaren vid ca:50 start tillfällen och det har varken blivit bättre eller sämre.
Det känns som det borde vara något fel på en givare, antingen temp eller bränsle.
Den borde ju hålla sig igång när motorn blivit "uppvärmd"!?

Problemsökningen får avstanna nu tills jag fått fatt i en Dice enhet så jag kan felsöka mer grundligt.
Kolla värden på givarna etc..
av Rallybenny
Smått orelaterat. Har i flera dagar försökt få värmaren att starta ett visst klockslag. Jag börjar jobba kl 07.00 och sätter då tidur 1 på 06.10. Inte någon av tillfällena har värmaren startat. Utan den sätter igång när jag startar bilen... Mycket märkligt. Har jag missförstått hur tidur fungerar? första gången jag ger mig på det med tidur. Brukar köra direktstart annars.
av timebandit
Om inte tiduret fungerar så har du en felkod. Läs ut dem med VIDA/DICE. Dvs åk till Volvo, inte mekonomen eller andra. Läs ut med riktiga felsökare. Lovar att du har felkod då. Blir alltid en felkod om den inte startar. Allt från komponentfel till att värmaren vart aktiverad för lång tid osv.
Om värmaren alltid lyckas starta med motorn igång så är det oftast pga att det är problem med spänningsmatningen till värmaren/styrenheten. Är mätningarna i kablarna ok så kan det vara ett internt fel i styrenheten.
Jag bytte nyligen styrenheten då den felaktigt klagade på fläkten.

Men försök få hjälp med någon på forumet som har vida/dice eller åk till ockrarna Bilia.
Senast redigerad av 3 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Doffen
En teori:

Motoren starter men stopper direkt, grunnet varmeren har ikke fått varmet motoren skikkelig, da vil du få dette problemet. Når det skjer lurer du styreenheten til å tro at motoren er varm mens den egentlig er kald, og da vil motoren heller ikke glødes, og dermed får du start problemer.

Varmerene på V50 er fra Eberspacher, og er kjent for å ha feil på styreenheten.

Så, det jeg tror er at varmeren går ikke den tiden den skal, Når du kommer ut 05.55, når uret er satt til 06.00 så har bare varmeren gådd i 5 minutter, og dermed blir alt feil.

Så, forsøk neste gang å gå ut minimum 20 min før du skal kjøre å start varmeren på direktestart, og vær sikker på at den faktisk starter.
Starter bilen lett da, så er det noe galt med din varmer.

Håper dette var forståelig :)
av dieselputte
Rallybenny skrev:Smått orelaterat. Har i flera dagar försökt få värmaren att starta ett visst klockslag. Jag börjar jobba kl 07.00 och sätter då tidur 1 på 06.10. Inte någon av tillfällena har värmaren startat. Utan den sätter igång när jag startar bilen... Mycket märkligt. Har jag missförstått hur tidur fungerar? första gången jag ger mig på det med tidur. Brukar köra direktstart annars.
Du skall ställa in tiden kl 07:00 om du skall åka kl 07:00. Logiken känner av yttertempen och startar värmaren i lämplig tid före kl 07:00 så att kupé och motor skall ha perfekt temp kl 07:00. Om du ställer den på 06:10 så kanske värmaren startar redan 05:50 och sen slår den av en stund senare och bilen är kall när du kommer ut kl 07:00. Värmaren kan aldrig gå i mer än 1 timme.

Sen kan det ju vara så att det är nåt vingel med styrenheten etc, men prova att ställa in 07:00 .
av Rallybenny
dieselputte skrev:
Rallybenny skrev:Smått orelaterat. Har i flera dagar försökt få värmaren att starta ett visst klockslag. Jag börjar jobba kl 07.00 och sätter då tidur 1 på 06.10. Inte någon av tillfällena har värmaren startat. Utan den sätter igång när jag startar bilen... Mycket märkligt. Har jag missförstått hur tidur fungerar? första gången jag ger mig på det med tidur. Brukar köra direktstart annars.
Du skall ställa in tiden kl 07:00 om du skall åka kl 07:00. Logiken känner av yttertempen och startar värmaren i lämplig tid före kl 07:00 så att kupé och motor skall ha perfekt temp kl 07:00. Om du ställer den på 06:10 så kanske värmaren startar redan 05:50 och sen slår den av en stund senare och bilen är kall när du kommer ut kl 07:00. Värmaren kan aldrig gå i mer än 1 timme.

Sen kan det ju vara så att det är nåt vingel med styrenheten etc, men prova att ställa in 07:00 .

Ska testa detta. Ska till Ullared imorgon, avresa kl 05.00. Vad sägs om att lägga den på 05.00 då enligt det du skriver? Som jag förstår så menar tiduret att bilen ska vara varm då. Tolkade det som att det är då den ska starta... Mycket märklig kommunikation bakom idén!
av timebandit
Stämmer. Tiden man ställer in är när den skall vara varm å klar! ;) Jag brukar sätta tiden 5-10 minuter efter jag skall köra, mest för att annars startar värmaren igen när man startar bilen för värmaren ger ju inte full motortemp. Skonsamt mot värmaren :)
Användarvisningsbild
av Doffen
Rallybenny skrev:helt forståelig, skjönner norsk ja :) Syns det er bare bråk med varmeren på V50. Det ska jo vaere komfort...

Men! Jeg ska pröve det du sier i hvertfall.

Takker!
Dessverre er det mye feil med Eberspacher varmere. Har bare gode erfaringer med Webasto. Min gamle bil, så gikk varmeren 400 timer feilfritt før jeg solgte den.

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]