Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Känns som de glömde det viktigaste, att man skall ha halvljus fram och bakljus bak när det är mörkt eller vid dålig sikt, det är ju det största problemet avseende ljus på vägarna 2014 som jag ser det.
MartinS skrev:Känns som de glömde det viktigaste, att man skall ha halvljus fram och bakljus bak när det är mörkt eller vid dålig sikt, det är ju det största problemet avseende ljus på vägarna 2014 som jag ser det.
Det nämns lite kryptiskt i mitten, 1600kr i böter vid helt släckt bakljus, jag antar att men dessutom får de 1200kr som gäller för ej tänt halvljus i mörker..

/Thomas
Den polisen har aldrig kört en Volvo, det märks.

"Det är farligt med dimjlus för det blir så starkt ljus framför bilen att föraen själv bländas" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Volvos dimljus är ju svagare än sterainljus. jag kan inte ens överhuvudtaget upptäcka något om jag slår på dem när xenonhalvljuset är på....
Intressant!
Dom nämner en grej som det sagts precis tvärtom här i forumet om. Det sista i inslaget gällande upplysta extraljus.. det hade jag fått uppfattningen från någon tråd här på forumet var lagligt. Alltså om dom bara lyser svagt. Tydligen både böter och besiktningsanmärkning på det.
joel80 skrev:Intressant!
Dom nämner en grej som det sagts precis tvärtom här i forumet om. Det sista i inslaget gällande upplysta extraljus.. det hade jag fått uppfattningen från någon tråd här på forumet var lagligt. Alltså om dom bara lyser svagt. Tydligen både böter och besiktningsanmärkning på det.
Så här har jag för mig att det är.....

Det är lagligt att ha positionsljus tända i extraljusen. Dock får positionsljus inte monteras mitt på bilen utan ska sitta ute i hörnen. Alltså måste du montera extraljusen ute i hörnen på bilen för att få ha positionsljus tända i dem.
Ok.. De flesta har det ju inte monterat på det viset, men många har det ändå lysande där i mitten. Polisen nämnde ju typ det i inslaget också.. alltså att det inte får lysa något i mitten mellan halvljusen.

Dom borde tagit upp långtradares "julgransbelysningar" också. Det är rätt ofta det lyser rätt ordentligt precis överallt på långtradare.. och dom använder också ofta dimljusen samtidigt som allt annat.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]