PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Såhär ser den ut, detta är ju en hel men som ni ser på ena bilden så allt som ja har strukit över har alltså slagits av.. Det finns bara den lilla biten kvar som inte är överstruken. Kan även ta en bild på den som är sönder när ja kommer hem om någon vill se den.
// Felix
Bilagor
DSC_0353 kladdad.jpg
DSC_0353 kladdad.jpg (416.2 KiB) Visad 432 gånger
DSC_0353.jpg
DSC_0353.jpg (311.94 KiB) Visad 438 gånger
DSC_0354.jpg
DSC_0354.jpg (327.29 KiB) Visad 431 gånger
Hmm när jag ser bilderna så måste jag ställa en fråga...
Är ni 100% säkra på att ni inte lyckats tvingat ner fördelaren 180 grader fel ??
För om du känner på fördelarens lite lösa bit som ska passa ner i axelens fördjupningar så går den att flytta på lite fram och tillbaka.
Den är lite fjäderbelastad om jag inte minns fel...
Det är för att ta upp eventuella små kast och olinjäriteter.
Detta sätts ur spel helt om man tvingar ner fördelaren 180gr fel.
Och då kan detta fresta på materialet i axeln
PS
Gillar äppelskrutten
DS
Hallå folket, har nu kollat över vissa av dessa punkter och nu till sist kommit fram till att fördelaren nog är kass då den nästan låser sig helt ibland. Detta är ju ett fel ja tycker kan stämma in med problemet ja har, fanns dock också lite glapp i den bussningen som axlen går igenom men tror inte att detta bör göra något om man har en fungerande fördelare. Imorgon plockas det hem en annan fördelare och sen så ska de monteras och se om det fungerar som det ska, ja kommer hålla er uppdaterade och tackar för all hjälp och alla tips!
// Felix
Jag antar att vi pratar om en gammaldags fördelare med brytarspetsar? Det är viktigt att det inte är något radiellt glapp, glapp i sidled, i lager eller bussningar. Om det är det, då stämmer ju aldrig brytaravståndet och brytarpunkten kan bli lite "lotteri" när den skall inträffa. Den brytarpunkten avgör ju när gnistan skall "smälla av".
Så skulle du hitta en brytarlös fördelare så är ju det en fördel. Eftersom dom inte har något mekaniskt slitage mellan brytarspetsar och fördelaraxeln så håller dom bättre. Detta förutsatt att lagren är i god kondition.
Brytarlösa helelektroniska 123 Ignition fördelare finns, men kostar pengar. Lite enklare med ombyggnadssatser finns också om originalfördelaren är i god kondition. Då tar man bort brytarna och ersätter med en magnetisk "trigger" i stället. Ofta är det med en dosa med elektronik som placeras på lämplig plats i motorrummet. Finns flera fabrikat att välja på. Och som någon sa här tidigare, glöm inte att smörja i filtsudden med olja. En tesked olja om året brukar räcka.
Har nu tagit en annan fördelare som vi plockade sönder till molekyler i skolan (Fordonsprogrammet) och kollade så att allt funkade och smörjde upp och gjorde i ordning den, sen blev det byte av olja och filter för att bli av med eventuella bitar från den gamla axeln som gick sönder och sen monterades axeln och fördelaren och ställdes in så nu funkar det igen.
Tack för infon, har lärt mig mycket bara av svaren här! :) nu blir det till att ligga brett i snön :wink:
// Felix

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]