Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
MartinS skrev: Jag vill inte va sån, men skita ner var definitivt fel ordval i en Co2 debatt...
Co2 räknas väl som luftförorening..? man brukar säga att luftföroreningar "skitar ner", kanske inte den vetenskapliga termen, men nog måste väl ändå min mening gått fram? :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Joel, Nej, CO2 är en nödvändig gas på vår planet, den behövs för att vår natur skall växa och för att vi skall finnas, det är inget smutsigt.

Men med dagens propaganda har miljömupparna fått stora flertalet att tro att CO2 är smutsigt, det är absolut INTE en luftförorening...
Användarvisningsbild
av joel80
Ja, du har såklart rätt.. Det är en naturlig gas och att den inte är smutsig i sig, kanske oförsiktigt av mig att kalla gasen i sig för luftförorening... men den påverkan det har på miljön är farligt, nu när förekomsten av CO2 blivit betydligt högre än den naturliga blandningen.

Tycker det är lite fånigt att haka upp sig på att ordvalet bara.. höga CO2-utsläpp är "skit" då det påverkar miljön negativt. Även om själva gasen i sig inte är "smutsig". De du blir sura på för att de kallar det för luftförorening gör det ju i den bemärkelsen att det är ett onaturligt utsläpp som påverkar negativt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Inget är bra i för stora mängder, inte ens en supergod Singel Malt :-)

Men jag står fast vid att man bör påpeka att CO2 inte är smutsig och inte är en luftförorening om det sägs, annars blir det snart en sanning hos många, det är det tyvärr redan i allt för stor grad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Hade jag inte haft fyrhjulsdrift tillgängligt i morse hade det hotat arbetsklimatet på mitt jobb för jag hade kommit för sent om jag skulle behövt dra fram traktorn och ploga innan jag kunde ta FWD'n upp till stora vägen.
Efter 100 meter oplogat med S40 FWD körde jag fast mot en vägg, jag hade plogat med bilen så snön rest sig upp till motorhuven:) Backa, gör om, gör rätt, ta XC'n....
Användarvisningsbild
av Nexus
Tänk att de bara orkar skylla allt på bilarna. Sverige ska bidraga med allt för minska klimatet mm. Ta en tur över östersjön där de kör trabant och mät luften där istället...Hur mycket skit kommer inte in med luften från öststaterna??
Utomlands kostar soppan 3 kr liter och folk glider i stora feta bilar helt oberoende vad de tar i förbrukning..
av llesrof
Asså... de som har bilar som drar mycket soppa betalar ju redan mer i skatt eftersom de tankar oftare. Jag begriper inte varför staten vill straffa dessa förare dubbelt? Eller... det förstår jag egentligen. Miljön och klimathotet går ju att dra in hur mycket stålar som helst på. Och bil behöver vi ju köra. Det är ju synd att de inte erkänner detta bara. Klimathotet ger jag inte ett ruttet vitten för. Jordens klimat har alltid förändrats och vi har tvingats anpassa oss, eller dött. Vi lever i en tid då vi anser oss vara helt otroligt upplysta och därför tillskriver vi oss själva en helt makalös betydelse. För 11500 år sedan när inlandsisen smälte översvämmades ofantliga områden och folk fick anpassa sig till detta. Vi vägrar anpassa oss eftersom vi har byggt upp ett samhälle där vi inte längre kan anpassa oss till omgivningen utan istället vill anpassa omgivningen till oss. Vi sitter med våra iPads, datorer och hem inredda i vitt enligt senaste inredningsmodet och skapar oss en massa välfärdsproblem och glömmer, eller förtränger, hur betydelselösa vi är i det långa loppet. Den civilisation som vi känner den kommer att falla, förr eller senare, och då får vi börja om på nytt.
Användarvisningsbild
av joel80
llesrof, jag blir lite förvånad över att du är en av dom där klimatförnekarna.. du verkar ju ändå vara rätt påläst och även om vi inte håller med varann om allt så trodde jag att du i allafall accepterade vetenskap och den konsensus som finns kring klimathotet.
Att jämföra nuvarande civilisation och hur den påverkas med det som var för 11500 år är ju bara dumt.. det inser du också.

Miljöförstöring drar in hur mycket pengar som helst också.. det har alltid varit så att de som exploaterat och förstört som mest har kunnat dra in storkovan och ofta kommit undan ansvar för förstörd natur.. skogsskövling, våtmarker, vattendrag o.s.v.. det har äntligen börjat kosta lite att förstöra och medverka till försämrad miljö.

Nexus: Det är väldigt få länder som har bränsle som kostar 3kr.
I Europa ligger Sverige i mitten vad gäller soppapriser.. Öststaterna och Ryssland har något lägre pris, men det har även att göra med värde på pengar och lönenivåer. Jämför man index så är priset på bensin lika högt där också.
För att hitta priser i 3-kronorsklassen är det bara typ Förenade Arabemiraterna, Saudiarabien, Kuwait och länderna där omkring som gäller.

Det blir lite fel att jämföra på det sättet dock.. Hittade uppgifter från 2013 om priserna i Indien med ett literpris på 8.35 kronor. Men här måste en medelinkomsttagare punga ut med 29 procent av sin dagslön för en enda liter bensin.
I Sverige var samma siffra, en liter bensin för 1.3 procent av en dagslön.
av umekille
Allt handlar i slutändan om pengar...pengar som staten kan kräva in lagligt.
På avgifter, böter mm. Blir det renare om t.ex en skitig industri betalar böter
för de utsläppen de har som går över en viss gräns? sen kostar ju tillstånd pengar med.
Pengar som inte gör någon nytta alls för miljön utan hamnar i någon fet Styrelsechefs plånka.
Kommer det en bil i framtiden som bara drar 0,2L/mil så bannemej höjs nog skatten
på bensinen som kompensation för inkomstbortfallet.
Användarvisningsbild
av Nexus
jo men vad jag menade att är priset på bränslet lägre så märkts det inte på samma sätt i plånboken om den stora feta bilen drar 2 liter milen och skitar ner miljön.
Alla länder måste ju bidraga om man nu ska ta detta miljöhot på allvar.
Så här ser det ju ut i många länder.....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]