Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Qaskiz
Dom flesta jag känner har totalt ändrat uppfattning och kommer rösta på de röda nästa gång. Vad tycker ni?
Jag tycker dom sparkar och det rejält på dom som redan ligger, var tog alla jobb vägen och hur ska folk överleva när man inte får nån inkomst? Tror bara detta leder till att fler blir tvingade till socialen osv.
Är trött just nu hehe men kommer nog på mer imorgon :)
Användarvisningsbild
av hj
Kan vi vänta med gnället tills januarilönen är utbetald nu i veckan? Då kommer de flesta att märka att de fått mer på kontot än förra året. Sedan får man nog ha lite mer tålamod med stora förändringar, det har gått fyra månader sedan valet och det nya året - med alla nya lagar - har inte ens blivit en månad gammalt.
av matzen10
Jag tror inte att jobben bara kommer över en dag.. Men processen är igång.
Att lägga en ny grund bygger på långsiktighet. S har ju styrt i dryga 50 år, med små avbrott, och det har varit bra. Men bra kan säkert bli bättre.
En reform som redan trätt i kraft är ju det s.k. jobbavdraget som riktar sig främst till låg/medelinkomsttagare och kommer att synas på lönen (för de som har jobb).

På företagssidan finns det en hel del reformer som kommer under året, någon företagare här som kan detaljbeskriva? Det lilla jag förstått är att det ska bli enklare regelverk, sänkt företagsskatt och billigare arbetsgivaravgift om man anställer yngre. Men jag är inte så insatt i företagande så jag överlåter till annan expertis här på forumet!

Annat glädjande är att psykiatrin ska få en rejäl genomgång. Lixom rättsväsendets olika delar ska stärkas. Det känns tryggt.
Förhoppningsvis får vi alla se en bättre riktad insats på miljöområdet oxå. Etanol/gasbränsle till fordon, vindkraft, solenergisatsningar, riktade miljöinsatser till närområden vid Östersjön, osv..
Användarvisningsbild
av lilleman
dem skulle skämmas att kalla sig för det nya arbetarpartiet.moderaterna är och kommer alltid att vara ett rikemansparti :twisted: :twisted: mmå dessa 4-åren gå kvickt mår illa bara man hör namnet Reinfelt och jan ove latrin och dem andra pigorna och drängarna :-(O) mvh/roger ha det gott allihop
av anp
Var det förra styret, med inriktning på bidrag, verkligen bättre?
Minnet måste vara otroligt kort, eller bidragsberoendet stort.
Användarvisningsbild
av Brainy
anp skrev:Var det förra styret, med inriktning på bidrag, verkligen bättre?
Minnet måste vara otroligt kort, eller bidragsberoendet stort.
Bidragsberoendet måste vara enormt, har de som beklagar sig i denna tråd jobb så skulle jag bra gärna vilja veta på vilket sätt de fått det sämre.

Enligt min mening så måste man även tänka på de fattiga i samhället men samtidigt ska väl solidaritet gå åt båda håll?

Och varför gnäller man när inte ens resultatet märkts än iom att de flestas lön inte betalats ut sen löneändringen.

Själv förlorade jag drygt 5000kr på min hempc när man ändrade reglerna för dessa. Jag tycker det är oerhört fult att ändra förutsättningarna för redan ingågna avtal men det minskar inte mitt förtroende för regeringen.

Något som jag tycker är ännu fulare är att LO-facken sedan valet 4ggr gått fackeltåg här i stan som protest mot nya regeringen, ge dom en chans! Eller demonstrera mot ett specifikt beslut istället för partifärgen.

/Anders
Användarvisningsbild
av lilleman
man behöver inte gå längre än till bilförsäkringarna och de arbetslösa söm skall flyttas omkring som annan boskap när betet är slut men tyverr finns där ju dem som utnyttjar systemeyt och var ska dem ta dem pengarna som skall finansiera skattesänkningarna :?: mvh/roger nog om detta för min del ha det gott allihop därute i landet :)
av anp
lilleman skrev:man behöver inte gå längre än till bilförsäkringarna och de arbetslösa söm skall flyttas omkring som annan boskap när betet är slut men tyverr finns där ju dem som utnyttjar systemeyt och var ska dem ta dem pengarna som skall finansiera skattesänkningarna :?: mvh/roger nog om detta för min del ha det gott allihop därute i landet :)
Att bilförsäkringen blir dyrare är inget jag gillar, men jag tror det kan vara bra att vissa fordon blir mycket dyrare för vissa personer.
Att äga en "sportbil" är ingen mänsklig rättighet, även om man kan få den uppfattningen då man läser på diverse forum.
Och en hel del olyckor/skador årligen beror nog på felaktigt bilval av nyblivna körkortsinnehavare.

Vad gäller arbetslösa så har väl inget egentligen förändrats?
Redan i stort befintliga regler har väl bara följts lite hårdare nu, än tidigare?
Dock fattar jag inte poängen med att en arbetslös umåebo tvingas söka/ta ett arbete i Malmö ex,vis. Det borde rimligtvis finnas en uppsjö av arbetslösa i Malmö eller dess omedelbara närhet.

Samma sak med hotet om indragen a-kassa. Tidigare fanns väl möjligheten att dra in a-kassan månadsvis, nu är väl förslaget ( genomfört? ) a-kassedagsböter?
Vilket borde vara en förbättring jämfört med tidigare regler, ändå var det stora protester mot detta förslag.

Skattesänkningarna finansieras väl av att många bidrag stramas åt, OCH genom att få fler att faktiskt arbeta.

Hur många pendlare har inte funderat på att stämpla istället för att arbetspendla? Jag har gjort det.
Om det blir en tydligare skillnad mellan a-kassa/"bidrag" och arbete, så är jag övertygad om att fler väljer att arbeta.
Och med fler i verkligt arbete, så behövs det mindre pengar till ersättningar till de som står utanför arbetslivet av olika anledningar.

Statskassan är ingen oändlig ekonomisk källa, som det går att ösa pengar ur.
av OC-RA
Jag måste säga som flera andra i den här tråden, ge dom en chans. Sen är det väl inga överaskningar som kommit fram, jag menar allt sa dom ju innan i sina vallöften.
Det enda som jag är lite rädd för är när försäkringarna ska betala sina egna skador , exempelvis bilförsäkringarna, vad blir det i förlängningen. Om du åker skidor, ska du då teckna en särskild försäkring eller springer mycket,spelar innebandy, handboll för att inte tala om korpfotboll. Listan kan göras hur lång som helst, dom enda som ev kan gynnas är soffpotatisarna men dom drar väl på sig hjärt och kärlsjukdommar så det blir väl extra för dom också.
av haxpet
Jag tror nog att det blir bra. Det ska löna sej att jobba, och dom som bara ligger på locket ska tvingas ut och söka jobb. Inte bara ligga där och leva på andras skattepengar bara för att man kan leva så.

Men har man blivit ofrivilligt arbetslös så är det säkert tungt. Men dom flesta mänskor vill ju jobba. Och dom som inte vill ska heller inte ha några fördelar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]