lilleman skrev:man behöver inte gå längre än till bilförsäkringarna och de arbetslösa söm skall flyttas omkring som annan boskap när betet är slut men tyverr finns där ju dem som utnyttjar systemeyt och var ska dem ta dem pengarna som skall finansiera skattesänkningarna :?: mvh/roger nog om detta för min del ha det gott allihop därute i landet :)
Att bilförsäkringen blir dyrare är inget jag gillar, men jag tror det kan vara bra att vissa fordon blir mycket dyrare för vissa personer.
Att äga en "sportbil" är ingen mänsklig rättighet, även om man kan få den uppfattningen då man läser på diverse forum.
Och en hel del olyckor/skador årligen beror nog på felaktigt bilval av nyblivna körkortsinnehavare.
Vad gäller arbetslösa så har väl inget egentligen förändrats?
Redan i stort befintliga regler har väl bara följts lite hårdare nu, än tidigare?
Dock fattar jag inte poängen med att en arbetslös umåebo tvingas söka/ta ett arbete i Malmö ex,vis. Det borde rimligtvis finnas en uppsjö av arbetslösa i Malmö eller dess omedelbara närhet.
Samma sak med hotet om indragen a-kassa. Tidigare fanns väl möjligheten att dra in a-kassan månadsvis, nu är väl förslaget ( genomfört? ) a-kassedagsböter?
Vilket borde vara en förbättring jämfört med tidigare regler, ändå var det stora protester mot detta förslag.
Skattesänkningarna finansieras väl av att många bidrag stramas åt, OCH genom att få fler att faktiskt arbeta.
Hur många pendlare har inte funderat på att stämpla istället för att arbetspendla? Jag har gjort det.
Om det blir en tydligare skillnad mellan a-kassa/"bidrag" och arbete, så är jag övertygad om att fler väljer att arbeta.
Och med fler i verkligt arbete, så behövs det mindre pengar till ersättningar till de som står utanför arbetslivet av olika anledningar.
Statskassan är ingen oändlig ekonomisk källa, som det går att ösa pengar ur.