Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av umekille
Lyssna på internetradio,surfa osv.
Eller gäller det bara då man står still
på gynsamma platser?
Användarvisningsbild
av SvenB
Var skall du få "signalen" ifrån. Du kan ju ha tur att om du står utanför någon som har trådlöst nätverk, och inte har kodat det, att du kan "sno" signal därifrån. Men har du mobilt nätverk går det ju förståss. :D
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, det fungerar bra i storstan, men sämre på ställen där täckningen för mobilt bredband är sämre.

Men Internet i bilen kan ju vara så mycket mer än att koppla upp sig via sin mobil eller dator från bilen mot något som existerar någon annanstans. Du kan ju t ex själv sätta upp en egen webbserver i bilen, mha t ex en liten raspberry pi-dator. Då är det ju endast fantasin som sätter begränsningarna för vad som går att göra.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har LAN, WLAN och Internet i bilen med en router och mobilt bredband. Det funkar bra i städer samt längs de större vägarna. Även i skogen funkar om det finns mobiltäckning. Så här installerade jag routern: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=67959

Ungarna använder uppkopplingen till onlinespel (men inte optimal hastighet) samt Spotify. Jag använder uppkopplingen även i jobbet (kontoret i bilen) med dator och ibland skrivare på det lokala nätverket i bilen. Då kan jag även skriva ut dokument i bilen via WLAN om jag är i närheten av bilen med datorn. Går oftast göra även när datorn befinner sig inne i en byggnad om bilen står på parkeringen utanför.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, det verkar som jag svarade mot bättre vetande. :oops: Det är inte lätt att hänga med i utvecklingen jämt. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Har man t.ex spotify och gör en spellista för att lyssna på när man åker kan man ställa in så att Spotify laddar ner låtar i förväg när man väl har täckning. Så att om man sen kör genom ett skogsparti utan 3G eller 4G så kan man ändå lyssna på sin streamade musik. Har jag förstått rätt ska det funka på bilens spotify-app också. (Jag har bara kört den i mobilen med den funktionen.)
Användarvisningsbild
av Allinug
Camel skrev:Jag har LAN, WLAN och Internet i bilen med en router och mobilt bredband. Det funkar bra i städer samt längs de större vägarna. Även i skogen funkar om det finns mobiltäckning. Så här installerade jag routern: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=67959

Ungarna använder uppkopplingen till onlinespel (men inte optimal hastighet) samt Spotify. Jag använder uppkopplingen även i jobbet (kontoret i bilen) med dator och ibland skrivare på det lokala nätverket i bilen. Då kan jag även skriva ut dokument i bilen via WLAN om jag är i närheten av bilen med datorn. Går oftast göra även när datorn befinner sig inne i en byggnad om bilen står på parkeringen utanför.
Trevlig setup, Camel! :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Dottern brukar kolla på svt play och liknande tjänster på ipaden i baksätet. Antingen via det inbyggda 3G modemet eller via W-Lanet (med 4G anslutning) som jag installerat (syns i Camels tråd). Det fungerar oftast riktigt bra. Finns det inte täckning så finns det ju inte men det är oftast inget problem länge E-vägarna.
Användarvisningsbild
av Allinug
Vi får väl se när det är dags för 5g!

I senaste numret av Ny Teknik finns för övrigt en intressant artikel om 5g och om hur man undersöker möjligheten att ha mindre basstationer i fordon för att få bättre täckning och kapacitet i mobila nät.

Och om nu även basstationerna blir mobila då kan man verkligen tala om mobila nät. :-)-)
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]