Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hade vår Hyundai inne på service idag och verkstan vill ha merförsäljning och skickar med ett prisföslag:
Bild

Det första ska jag kolla om jag själv kan hitta.. Dom kan t.o.m ha missat att kolla alla säkringar. De är uppdelade på höger vänster i bilen..

Dämpare till handsfacket skiter jag också i.. Den stör inte och jag har aldrig reagerat på det.

Men dom två sista undrar jag lite över. Hur påverkar det bilen och hur kan de ha sett att de behöver bytas? (Det var sambon som hämtade bilen så jag var inte där och kunde fråga.. plus att jag aldrig vet hur lurad jag blir då.) :)

Byte av pump och Heater.. vad gör heatern? Har reagerat på att det tar lång tid att få upp värmen i bilen, men trodde det mest berodde på kortare sträckor man körde och snåldiesel.

Rattaxelknutar? Jag har ingen koll här heller.. hur märks det att man har dåliga sånna?

Mest sambon som kör den bilen, och hon har inte klagat.. de gånger jag kör den har jag inte reagerat på nått speciellt.. förutom ett konstigt hammrande ljud ibland vid rullande fram mot t.ex rödljus. Inte i motorn utan typ vid däcken.. ljudet ändrar karaktär beroende på hastighet.. hörs bara ibland och då mest mellan kanske 40km/h - 20km/h.
Det där ljudet vid 20-40km kan mycket väl vara rattknuten. Men jag skulle inte bry mig det minsta om det håller sig på ibland-nivån, typ när man kör över isskrovlig snö på vissa stadsgator. Jag/vi har också en Hyndai, en Getz-08 som köptes ny och nu gått drygt 12000. En riktigt bra liten fjutt-bil, tänk om Volvo kunde ha sån kvalite.
Ok.. bra att veta vad det skulle kunna vara om det blir värre.
Bränslepump och värmeslinga då? Om bränslepumpen inte funkar så skulle ju bilen inte starta.. måste man byta den i samband med det andra? Och hur kan jag märka att något är fel på det dom vill byta? Hör det jag skriver, att värmen är lite dålig, ihop med det?
Heater skulle jag gissa helt enkelt värmer dieseln för att bli mer lättflytande och assistera kallstart. Jag utförde själv kallstartstest förra vintern med och utan elvärmare. På en 9litersscania sitter den vid soppafiltren, i anslutning till pumpen vill jag minnas. Det är natt och dagskillnad på hur lättstartad motorn är med sån vid ca -20 och neråt. Har ni inte problem med svårstartad bil: skit i det. Men vill du ha garanterad startbarhet oavsett temp: byt! Förmodligen sitter den ihopmonterad med pumpen och den helt enkelt måste bytas samtidigt?

Det ska inte ha något alls att göra med tiden det tar för bilen att bli varm. Det är för att det är en diesel bara. Premiummärkena brukar ju ha extra elvärme av den anledningen, troligen har Hyundai snålat.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag får ta o ringa dem och fråga lite på måndag.. nu kanske jag i allafall inte har 0 koll innan jag ringer i allafall.

Sen är ju frågan om det är värt att göra det på märkesverkstad. Det känns som att sånna saker borde mekonomen kunna fixa minst lika lätt för mindre peng.
inte alla gånger mekonomen är billigare då de nog inte har fasta priser på detta och samma erfarenhet som en märkesverkstad kan ha av byta dessa saker. De tar ju betalt den tiden de hållt på med bilen= kan bli dyrt :(
Användarvisningsbild
av joel80
Man har ju rätt att få en offert innan.. dom får inte avvika mer än en viss procent från den.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo.. det vore ju bra, bara att jag vet inte så många verkstäder som man kan lita på här i Gävle.. alltså har lite dålig koll efter att man flyttade tillbaka hit efter 10 år i Stockholm. :)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]