Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fattarnoll
Okej, det här är problemet. Jag har en Volvo S60 årsmodell 2001. Med jämna mellanrum, 8-15 mils intervaller, så hänger sig gasen. Eller rättare sagt, bilen tokvarvar i 2000 och man kan inte gasa alls. Bilskrället driver fram i 30-40 km/h helt av sig själv. Det spelar ingen roll om jag stampar gasen i botten, inget händer. Det händer rätt som det är i alla lutningar i alla växlar, i alla hastigheter. Det jag får göra då är att stänga av bilen i cirka 5 minuter för att sen starta den och allt är som vanligt igen förutom den lilla detaljen att meddelandet "Motorsystem service omgående" dyker upp. I min värld betyder det att hela motorn är på väg utför. Detta meddelande ligger kvar i cirka ett dygn sen är meddelandet borta, utan åtgärd från min sida.

Jag har hittills fått följande förslag på vad felet kan vara från diverse (delvis tvivelaktiga) källor, med reservation för felstavning :wink: varvtalsregulator, gasspjäll och igenkorkad vevhusventilation. Detta säger mig ingenting. Finns det någon här som har upplevt samma sak som mig eller som har lust att ge sig på ännu en gissning eller stötta något av dom förslagen jag fått?

Jag kan också tillägga att jag har lämnat in bilen och bytt batteri och nån termostat så dom grejerna kan vi förhoppningsvis räkna bort. Ni kanske tycker att det enklaste vore att kort och gott lämna in bilen för en felsökning men det har jag gjort. Å där högg jag i sten, bilen går som en klocka, NOT :-O)

Visst, jag kan välja en ny verkstad för felsökning men då har jag snart betalat felsökningsavgifter för mer än vad bilen är värd.

Hjälp, någon?
Användarvisningsbild
av Vojje
spjällhus eller gaspedalgivare. Take your pick :-)-)
Användarvisningsbild
av wissel
Du skulle kanske kunna göra en Felkodsavläsning utan felsökning.
Dessutom har mång här på forumet tillgång till såväl PPC felkodsläsare som Vida o Dice.
Dessa felkodsläsare är i stort sett de enda som läser av rubbet på din bil.
Vore jag du så skulle jag be om hjälp här på forumet med detta, brukar finnas
många som hjälper till för "kaffepengar" eller motsvarande.
Skriv in i din signatur var i världen du befinner dig i samt motoralt, miltal osv och
be sedan om hjälp. Men glöm de flesta andra felsökningsverktyg, dom funkar inte på din bil.....
av lennart lundberg
Hej!

Som Wissel tidigare frågat, var i värden bor NI som frågar om råd.
Det finns många på Forumet som har kodläsare och är villiga att bistå med hjälp.

Lennart
av Siggi
Hej!

Jag har en S80 med precis samma problem. Hur gick det för dig? Fick du reda på vad det var för fel?
Hälsningar, Siggi
av MickeM
Tråden följdes inte upp med någon lösning då 2014 men, råden är samma idag 2017:

Kolla Felkoder, innan du byter nått alls!

Gissningen faller också idag 2017 på gaspedalen och dess givare (samma enhet) eller elektroniska gasspjället.
En rengöring av gasspjället kan göra underverk och är gratis.

På en utan turbo är det busenkelt.
Ta bort insugsslangen och rengör gaspjällskivan på båda sidorna, och dess anliggningsyta i loppet.
Bromsregöring sprayad på trasan fungerar. Säkert 5/56 eller WD40 också skapligt.
Spraya på trasan, inte hejvillt i insuget.
Spjällskivan kan försiktigt pillas upp med ett finger.

Med turbo kommer man inte åt spjället lika enkelt, utan att demontera det.
Sitter illa till under insugsgrenröret.
Trångt? Ja!

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]