Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Något som absolut är litet i sammanhanget är kostandsdifferensen mellan dieselbilens bränslekostander och bensinbilens bränslekostander (3600kr/år på 1500mil enligt ViB artikelns V60). Vid endast 1500mil/år är den försvinnande liten i sammanhanget och kan absolut försvinna in i det svarta hållet kring osäkerheten kring värdeminskningen.
För att inte tala om osäkerheten med kostnader för service och reparationer som kan skilja mellan bensin och diesel.
erikn skrev: För att inte tala om osäkerheten med kostnader för service och reparationer som kan skilja mellan bensin och diesel.
Den osäkerheten finns enligt mig både på diesel och bensin. :???:
apersson850 skrev:Det är ju inte bränsleförbrukningen som står på spel, utan skillnaden i bränsleförbrukning mellan en bil och en annan. Även om det skiljer tre kronor milen mellan två modeller spelar det inte så stor roll när de tappar några hundra tusen i värde på tre år.
Samma sak med värdeminskningen. Det är ju inte så att ena bilen inte har värdeminskning och den andra en enorm värdeminskning. När jag räknar på att byta bil bestämmer jag mig för vad den får kosta och sedan jämför jag olika modeller och, beroende på vilken bil jag jämför mina nuvarande driftskostnader med, blir månatliga besparing på bränsle 500:- upp till 1200:- Skulle jag välja en liten enkel skitbil så hade besparingen kunnat bli så stor att jag skulle kunna räkna hem billånet också. Värdeminskningen bryr jag mig faktiskt inte om. Har jag köpt en sak så är de pengarna förbrukade och jag har en värdeminskning på allt jag köper. Jag är bara intresserad av att jag får så mycket valuta som möjligt för mina pengar.
Ilesrof, no offence men om du inte bryr dig om värdeminskning så kan du något inte tillföra något i den här tråden. Tråden handlar ju om bilars totala kostnad, och där står värdeminskningen för 60-70%.

/Martin
Modellår 2005 så kostade en V70 2,5T (210 hk) och V70 D5 (163 hk) exakt lika mycket. D5:an på den tiden var lika snål som dagens D3/D4/D5. I verkligheten alltså, kanske inte på papperet! Dessutom var dieseln markant billigare, vilket gjorde D5:an till ett klart mer ekonomiskt val. Men ändå såldes det mer bensinare...

Vad biltillverkarna har gjort sedan dess är streetsmart. Man spelar på dieselns låga förbrukning och höjer inköpspriset med argumentet att kunden tjänar in det högre inköpspriset snabbt, och kan därmed öka sin intäkt.
Men Volvo säger väl att det kostar mer att tillverka en bil med dieselmotor? :)
Dieselvärmaren som sitter i alla Volvo dieselbilar sen ett antal år tillbaka lär väl fördyra en del. Vad kostar t ex en Webasto dieeslvärmare egentligen?
Och de flesta vill nog ha ett tidur till värmaren också (i och för sig en mjukvarugrej) vilket kostar extra för köparen.
Jag pröva lyckan med en V70 D3 diesel 2014 för ca 2 mån sen och jag tänker behålla den i ca 10 år (om den nu håller så länge) och blir väl bortåt 40000 mil som min förra V70 (som var en bensinare). Att bilen då är värd i stort sett inget bekommer mig inte, det vet jag och det är så det funkar med bilar.
Visst är en ny V70 diesel lite dyrare än en T4 bensinare men inte några jättesummor. Hur prisbilden ligger till med den nya DRIVE-E (VEA) motorfamiljen har jag dock inte koll på.
När jag skall ha ny bil om ca 10 år får man hoppas Volvos hybrider utvecklats mer, och kommit ner mer i pris, att köra mestadels på el och "tanka" via solpanel på hustaket hemma skulle vara mumma.

/Bo
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]