Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Clonetom
ermmpe skrev:Menar du att det inte går att få tätt igen om man öppnar huset?
Så vad är då dom två torx-skruvarna till som sitter på huset?
Dum fråga kanske men hur fick dom in termostaten från början och framför allt, hur fick dom tätt?
"ingen konst" rimmar dåligt med att det verkar ta 2-3h för en verkstad att göra det :-)
Vi får se vad min mek kommer fram till. Han får både en termostat och ett termostathus så får vi se vad som blir billigast ......
Tror du att det kan vara orsaken kanske?
S6024t skrev:för att termostaten är "ingjuten" i huset,men ingen konst att byta huset..likadant på BMW på -70 talet,man fick köpa ett helt hus
Huset är tätt mot blocket men bryter du ur termostaten ur huset har du problem.

Det är min gissning utan att ha sett konstruktionen iallafall.
Senast redigerad av 1 Clonetom, redigerad totalt 0 gånger.
av S6024t
lägg upp en bild på termostathuset,tycker det är konstigt när du nämner två torx skruv och en "skarv".Kan du ha det gammla huset trots allt?Så en bild ,då vet alla .
av ermmpe
Här kommer en bild på nya termostathuset och det som sitter på ser likadant ut
Bilagor
20140122_121617_b.jpg
20140122_121617_b.jpg (113.26 KiB) Visad 1235 gånger
av ermmpe
Allt verkar ha att göra med att packningen sitter fast på termostaten och när man köper en ny termostat får man inte med nån ny .......
Idiotisk konstruktion helt enkelt, men allt för att tjäna pengar
Sen kan man ju undra hur dom som säljer nya termostater till just detta termostathus tänker när den nya termostaten inte har någon packning ...

Min mek tog betalt för EN timme jämfört med 2-3 timmar som andra "finare" och betydligt dyrare verkstäder skulle ha för att göra jobbet.
Frågan är om min mek är osedvanligt snabb eller dum och inte tar betalt för timmarna han lägger?
Jag tror nog mer på att de andra verkstäderna är osedvanligt lååååååångsamma och okunniga :-)
av ermmpe
Blev ju så då eftersom det inte gick att återanvända packningen från gamla termostaten
Resultatet blev iaf positivt, att bilen kommer snabbare upp i temp och det går fortare att få värme i kupén och det behövdes idag med -20 på termometern :-)
Termostaten var inte bara "utmattad" så att den öppnade vid fel temperatur utan även trasig, ventilen/pluppen som sitter i ett litet hål på termostaten hade helt enkelt trillat bort, mao fritt flöde genom .......

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]