Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Erik122
Hej.Min värmare går, men bara i ett par minuter det kommer ingen bensin från pumpen som sitter under förarstolen jag tog ur pumpen och provade köra den med 12V men den var helt död.

Det är draget en + och en jord. någon som vet vart kan man få tag på denna pump?
Användarvisningsbild
av päpplet
Plocka loss pumpen men låt den sitta inkopplad elektriskt. Blås den full med 5-56, WD40 eller liknande och slå igång värmaren. När fläkten på värmaren slår igång så slår du pumpen mot något hårt (garagegolvet ex. vis) och kolven borde släppa i den.

Jag har nämligen gjort samma operation på min värmare :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Skulle kunna gå om du duttar med strömkabeln om den nu inte kräver att polariteten växlar för att kolven ska gå fram och tillbaka. Enklast är ju helt klart att koppla in den där den ska sitta och starta värmaren för den går länge nog för att du ska hinna banka och slå på den
av Erik122
Jag gjorde som du sa jag körde igång värmaren på timern. och knackade lite på pumpen. så nu kommer det bränsle till värmaren. Men den går ändå inte igång. Glödstiftet är varmt och fungerar, fläkten går men bara i 3 minuter sen stannar den. jag har rengjort flamvakten. nån som har några fler ideer?
av rd350
Får du bränsle fram till värmaren, fläkten går,stiftet varmt och den ej startar så har du ett igensatt rör/munstycke in i värmaren. man märker det på att pumpen börjar ticka för att sedan bli tyst. Beträffande säkringen som någon sa inte fanns så sitter den alltid ute vid batteriet (såvida ingen plockat bort den) Brukar på tradera ligga rephandböcker till 091-värmarna, dessa rekomenderas!
av Erik122
sådär nu har jag fått igång värmaren äntligen.!.

Jag tog isär brännaren och blåste igenom det lilla bränsleröret med tryckluft. så satt jag ihop det men den gick ändå inte. så då tog jag lös bränsledningen som går i ett rör upp från pumpen. så blåste ja rätt in i den där saken där det lilla bränsleröret går ifrån. sen efter det funkar den :)

Men ska den gå konstant eller släcker den efter ett tag och sen tänder igen?
För den går ganska länge och det blir varmt. sen släcker den typ en halv minut sen tänder den igen.

Jag har rengjort flamvakten, inspekterat överhettningsskyddet.,kollat glödstifet, bytt o-ringar den läkte lite, rengjort pluskablar,jordkablar, kollat alla kablar, blåst med tryckluft,bytt säkring, knacka på bränslepumpen,haft isär brännaren. inspektera kylarslangen ja men typ ALLT. men nu går den :)
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Trevligt blåste du igenom värmeväxlaren också på min så blev det ett stort sot moln :lol:

Det sitter en drift termostat och en överhettnings termostat, drift termostaten stänger av när den kommer till drift temperatur och om tiduret fortfarande är i gång så startar den igen när termostaten kallnar.

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Val av motorolja

Tack för alla svar! Jag kommer beställa […]

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]