Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bosse112233
Hej! Har nu en Volvo V70 med dragkrok. Tänkte nu att jag kanske ska byta till en mindre och billigare bil eftersom jag nu har mindre inkomst, funderar på en Citroen c3. Bor i ett äldre hus med uthus, där det finns lite renoveringsbehov. Har haft Volvon nu i 3½ år, under den tiden har jag inte nyttjat dragkroken och bilens utrymme så mycket, så jag tänkte att byta ner mej till en Citroen C3, och ska man ha byggvaror så går det ju få det utkört.

Nu undrar jag vad ni har för erfarenhet som har eget hus och har bytt från en stor bil till en liten hur det har fungerat?
Användarvisningsbild
av joel80
Har en rätt liten bil privat (Hyundai i30) och hus.. och det funkar tack vare att jag har dragkrok på den. Men det är ju lite struligt ibland.. speciellt som jag inte har ett eget släp utan får låna eller hyra när det behövs. Men det står på önskelistan. :)

Hade tidigare en V50 privat.. och det är ju rätt stor skillnad i lastutrymme..
Användarvisningsbild
av Funk
Nu undrar jag vad ni har för erfarenhet som har eget hus och har bytt från en stor bil till en liten hur det har fungerat?
Betalar för hemkörning om man skall ha hem något större...
Det enda som kan vara lite jobbigare är om man skall till tippen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Men det är ju lite struligt ibland.. speciellt som jag inte har ett eget släp utan får låna eller hyra när det behövs. Men det står på önskelistan. :)
En av de bättre investeringar jag gjort när jag köpte mitt lilla släp 2006. Hur bra som helst när man skall till tippen med grenar och löv. Ingenting åker längre med inne i bilen. :D
av Lövet
Skulle aldrig stå utan bil med dragkrok om jag hade hus. Mitt hus har inget renoveringsbehov men ändå känns det som att jag kör nåt stort varje veckan antingen från bygghandeln eller till tippen. En C3 med dragkrok kanske, men inte utan.

Sen tittar du på en ny C3 eller beggad? Det får stor betydelse för den ekonomiska kalkylen.
Användarvisningsbild
av taxi
Kul grej: Jag fick PRECIS in fyra hjul i skuffen på en V50 (-08 tror jag årsmodellen var), blev chockad då jag PRECIS får in fyra hjul i skuffen på 850:in också (sedan). Så jag betraktar V50 som en småbil som vilken VW golf eller Nissan micra som helst :D
av llesrof
Småbil och småbil... jag hade en S70 när jag köpte (rad)hus. Den hade dragkrok och den utnyttjade jag när jag flyttade. Efter flytten använde jag aldrig dragkroken mer. Några år senare köpte jag min nuvarande XC70. Den har inte dragkrok. Två gånger har jag behövt köra med släp och då hjälpta farsan mig. Det var när jag köpte ny tvättmaskin och torktumlare samt kyl och frys. En ytterdörr tog jag på takräcket. Säckarna med trädgårdsavfall går in i bagaget och det gjorde det på S70:n också.

Jag funderar också på att byta bil och överväger en mindre bil. Som jag ser det handlar det mest om att hur man får in sakerna och k te så mycket om storleken på utrymmet. Spån- och gipsskivor får jag ändå inte in i bilen. Brädor tar jag på takräcket. Så... får du in trädgårdsavfallet i en C3 så är det ju bra.

Sedan undrar jag om du verkligen räknat tillräckligt många gånger om du kommit fram till att det lönar sig att byta till en mindre bil? Fast du kanske inte tänker lägga några pengar emellan?
av Bosse112233
llesrof skrev:Småbil och småbil... jag hade en S70 när jag köpte (rad)hus. Den hade dragkrok och den utnyttjade jag när jag flyttade. Efter flytten använde jag aldrig dragkroken mer. Några år senare köpte jag min nuvarande XC70. Den har inte dragkrok. Två gånger har jag behövt köra med släp och då hjälpta farsan mig. Det var när jag köpte ny tvättmaskin och torktumlare samt kyl och frys. En ytterdörr tog jag på takräcket. Säckarna med trädgårdsavfall går in i bagaget och det gjorde det på S70:n också.

Jag funderar också på att byta bil och överväger en mindre bil. Som jag ser det handlar det mest om att hur man får in sakerna och k te så mycket om storleken på utrymmet. Spån- och gipsskivor får jag ändå inte in i bilen. Brädor tar jag på takräcket. Så... får du in trädgårdsavfallet i en C3 så är det ju bra.

Sedan undrar jag om du verkligen räknat tillräckligt många gånger om du kommit fram till att det lönar sig att byta till en mindre bil? Fast du kanske inte tänker lägga några pengar emellan?
Jo, den V7O:n jag har är en 01a som gått över 28000 mil så den får jag nog inte mer än högst 20000 för och c3an jag funderar på att köpa är en 10a och kostar ungefär 80000, men jag har räknat ut att skatt och försäkring och bränslekostnad är ungefär 12000 mindre per år än på V70:n och sen kan jag nog även räkna med att det det blir mindre repararationer på c3an än på Volvon så där tjänar jag nog lite till. Men ska jag köpa c3an så sätter jag nog på dragkrok på den också, det kostar 8000, så då lånar jag ungefär 70000 och räntan på ett sånt lån ligger på 5,6%
Användarvisningsbild
av Nexus
mindre rep på en citroen........ :roll: Min systers svåger har citra verkstad och de är knappast sysslolösa....
Jag hade satsat på en japanare typ toyota ,mazda eller så.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]