Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Nu har det äntligen kommit lite snö! Och jag måste säga att Hakka 8 nu känns riktigt bra, man märker nu när det är snö och halt vad de utvecklat däcken för! Kanongrepp och nu går de ju tyst på snön :) Men jag vidhåller fortfarande att dessa däck påverkat bensinförbrukningen lite väl mycket negativt. under de 150 mil jag kört så har förbrukningen gått upp ca. 1 dl/mil. Jag hade tidigare Continental, lite slitna naturligtvis men då jag körde på dessa så var det i stort sett samma förbrukning som med sommardäck... men som sagt bra däck på snö o is! Och det är ju det som är meningen med dubbade vinterdäck och den dagen det skiter sig och greppet verkligen behövs så är högre bensinförbrukning ett pris jag kan stå ut med :)
Inlägg av Brainy tis 14 jan 2014, 06:34

Mina är också orginalfälg, något jag däremot reagerat på är att de använt väldigt mycket balanseringsvikter på tre av fyra hjul. Förvånansvärt mycket för att vara orginalfälg och märkesdäck tycker jag.
Mer vikter än andra däck har jag inte sett att det behövs, jag har Enzo femekrade alufälgar.

Volvo V70 2010 2,5 FT 205/55 16 (inte 205/50 som jag av misstag skrev tidigare)
Nu efter 350 mil är dom faktiskt hyfsat tysta även på ren asfalt. Då har jag ännu inte hunnit släppa ur någon luft som det tipsades om i en annan tråd i V40-delen. Har 2,6 kilo i, om det inte pyst ut nåt på dom 350 milen.

Vågar dock inte säga riktigt säkert än, det kan bero på att det är väldigt mycket snö i hjulhusen också. Men kommer ljudet tillbaka när det blivit mindre snö i hjulhusen har man ju alltid luften man kan testa med.
På väg hem från Arlanda i natt så möttes jag (ÄNTLIGEN :D ) av en oplogad E4.

Bild

Väldigt odramatiskt, jag brukar inte ha några problem att slå av rejält på takten om väglaget så kräver men här var det inga problem att köra på. Provbromsade ofta med bra grepp, inga tendenser till att tappa grepp vid svängar och sen underlättade det såklart att det snöade för fullt och var ytterst lite trafik så det inte var speciellt uppkört och spårigt.
Var några som låg i 50-60km/h, vet inte om dom hade dåliga däck eller bara var ovana med vinterväglag. Jag var såklart snäll och körde om dem lugnt och försiktigt.

Sen har jag skrivit det tidigare och måste skriva det igen, jag tycker att däcken är vingliga! Hur upplever övriga det?

Kusin fick några Kumho vinterdäck (dubb) med när han köpte sin bil i våras och har tyckt att de förutom kasst grepp även varit mycket vinliga och köpte därför på sig en uppsättning bättre begagnade Hakka 7or för några veckor sedan och första reaktionen från deras sida var att de inte alls är lika vingliga. Så jag måste ta och provköra deras bil för att känna om de är i paritet med mina så det bara är jag som är onödigt gnällig eller om de är bättre.
Jag uppfattar inte mina H8 som vingliga. Har inte samma dimension som dig Brainy, jag rullar med 215/55-17. Men greppet är i en egen klass. Även på Gotland har det kommit snö. :lol:
Vingliga är dem absolut inte.
Men jäkla jag har börjat störa mig ännu mer på ljudet nu :evil: :twisted:

När man kör på snö så låter det ingenting då hör man som sagt motorn till och med, men på asfalt efter E4 :twisted:

Riktigt bra däck ändå, grymt fäste men högljudda..
En liten sammanfattning efter de 400 mil som jag nu kört med däcken kanske är på sin plats...
Häpnadsväckande är att däcken fortfarande ser ut som nya.

Väldigt bra grepp i snö och på is. Jag har kört 50 mil i helgen och då mycket kring de hastigheter som jag tidigare hört "lagerljud" i utan att ha hört det, lyssnade dock inte heller, kan det ha varit en inkörningsgrej?

Sen står jag fast vid att jag tycker dom är vingliga, märks framför allt vid kraftiga inbromsningar då baken blir lite ormig (det blir V70 även med sommardäck men inte så här mycket). Men det är ett för litet problem för att jag inte skulle kunna tänka mig att köpa dessa däck nästa gång jag behöver köpa vinterdäck även om jag hoppas att Nokia får ordning på det till Hakka 9. Har inte kommit iväg och provkört kusins R36a med Hakka 7 ännu men ska försöka göra det asap för att se om det är någon skillnad.

Sen kan jag inte låta bli att tycka det är rätt så skoj att de flesta går mot dubbfritt och Nokian smackar i 50% mer dubb :wink: Ni skulle se hur min garageplats ser ut där det krävs lite mer eller mindre stillastående rattutslag för att komma in, det brukar synas dubbspår i betongen under vintern men inte så här mycket.
Lämnar en rapport efter förra veckans rodelbana. Väghållningen är under all kritik bitvis häruppe, inte en enda gång den här vintern har det varit färdigplogat när jag åkt till jobbet. Vi fick en hel del snö för 1,5-2 veckor sedan som kördes ner eftersom det inte plogades i tid, förra veckan slog det om och blev varmgrader istället.
Ni kan ju tänka er hur rolig en löjligt spårig väg blev när det istället blev fuktig is istället för vinterväg. T ex så var det 3 nya avåkningar från hemfärd på kvällen till färd till jobbet morgonen efter, bilar åkte av på raksträckor pga halkan i kombination med spårig vägbana.
Är nog ett av de jäkligare väglag jag åkt på sen jag tog körkort för drygt 20 år sedan.

Och hur fungerade Hakka 8orna då, över förväntan. Det var ju fortfarande snorhalt och soppaförbrukningen förra veckan slutade på 0,7l/mil så man fick ta det lugnt, det är ju inte så att halkan försvinner bara för att man har riktigt bra däck.
Nu låter det kanske som att däcken inte fungerade alls men tvärtom så gjorde de det, visst var det så att om man bromsade så fick ABSen jobba nästan oavsett hastighet och vid acc så fick man vara lätt på foten för att antispinnen inte skulle hoppa in och domdera.
Men kursstabiliteten imponerade, ibland så hamnade man i några spår och kunde känna att bilen krängde till lite men det var inte mer heller. Inga plötsliga och okontrollerade kast utan allt kändes väldigt lugnt och kontrollerat. En gång på hela veckan gick antisladden in och det var när jag var tvungen att väja lite hastigt och bakändan blev kvar i ett spår, mötte en timmerbil som fick sladd på släpet på en raksträcka så man fick lite puls men som tur är rätade släpet upp sig. :D
Stor heder åt denna man. Som tar hänsyn till andra. Bl.a. genom att inte vara i vägen för andra när han kör in sina dubbdäck. Detta är hedervärt i min bok. Som 35 årig lång tradare jobbare har jag sett mycket och det är inte hedervärt. Särskilt inte i jämförelse med denna hedersman.

Detta är det bästa betyg som kan tilldelas en annan medmänniska på väg.

/Thomas Laursen
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Hej! Ibland när man bromsar in lite snabbt s&[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Fick idag monterat dragkroken jag hade liggandes, […]

löphjul multirem