NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, som rubriken lyder. Jag är såpass ny på det här med modernare bilar att detta är helt bortom mitt vetande.
Upptäckte när jag tvättade bilen i helgen att det är lite lite rost på bagageluckan och brevid lastskyddet på kofångaren. Det på bagageluckan vet jag faktiskt inte hur det uppstått men det ser nästan ut som att luckan försiktigt försiktigt har tagit i kofångaren, det är det nedre hörnet på luckan det gäller. Storleksmässigt så är det knappt märkbart annat än att man ser en liten brun kant.

De små rostfläckarna på kofångaren har förmodligen uppstått vid oaktsamt användande och grus som legat på och repat lacken eller liknande. De är väl 1*1mm stora så det är inget :-(O) ännu men bättre att ta tag i det innan det går för långt.

Något att vara orolig för? Något att åtgärda? Något JAG kan åtgärda? Något Volvo kan/bör/ska åtgärda?
Trevlig helg!
av dieselputte
Troligt att bilen någon gång backats in i en snöhög varvid kofångaren tryckts uppåt så luckan skrapar i. Kofångaren är väl gjord av plast så den rostar inte. Luckan är däremot gjord i plåt.

Finns inget att hämta från Volvo då garantin i princip bara gäller för genomrostning inifrån. Vet inte om det ställs krav på kontroll och ev rostskyddsbehandling för att den skall gälla.
av KenZoo
Lyfter tråden med en ny fråga.

Har börjat rosta under lacken på förardörren stor som en femma,
Om det är under lacken så är det väl genomrost?
av dongan
Troligtvis ett stenskott som fått växa till sig.
Nackdelen med galvat, kan krypa under lacken utan att det syns.
Men om du är osäker är det bara att åka och visa upp det på närmsta Volvo verkstad.
av BjarneJ
Jag har en naken fläck på exakt samma ställe. I stället för att börja dividera med Volvo kommer jag att lacka om hela bakluckan. Gissar på att det är en lackering av sämre kvalitet som ha hamnat på dessa bilar under Fords ägandeskap av Volvo.
av specos
Ja, en omlackering kostar ju inte så många kronor idag. Så det är ju inte hela världen om man får lacka om en bagagelucka eller en dörr (givet att nyansskillnaden inte blir för stor). Men prismässigt så är det en piss i missisippi jämfört med övriga bilkostnader.
av pestor
BjarneJ skrev:Jag har en naken fläck på exakt samma ställe. I stället för att börja dividera med Volvo kommer jag att lacka om hela bakluckan. Gissar på att det är en lackering av sämre kvalitet som ha hamnat på dessa bilar under Fords ägandeskap av Volvo.
Vad får du betala för kalaset?

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]