Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#824149
Men jävligt synd att man inte kunde byta golvlamporna fram på V70 MY13. :(
Det var redan led.. men väldigt gula led, och inga med socklar som man kunde ta loss. Satt dom direkt på ett typ kretskort va Brainy?

Fick även fixat krokarna i bakluckan! Får ta bild på det imorgon, för när det fixades stod kamerabatteriet på laddning.. och jag besparar er gryniga mobilbilder. ;)
#827398
Jag fick äntligen tillfälle att testa temperaturen via Torque via OBD2-läsaren.. När jag kom ut till bilen efter at dieselvärmaren varit igång i 25-30 minuter med en utetemp på -4 så var det hela 60 grader i motortemp.

Den blev dock ganska konstant de första 3-4 kilometrarna innan jag kom ut på motorväg. (Ökade till 65 grader på den tiden)
När jag sen kom ut på motorväg gick den konstant upp ganska fort och redan efter 4-5km låg det på över 80 grader. Sen höll det sig ganska konstant på runt 88grader. Skiftade nån grad upp och ner.
Jag har inte tillsatsvärmaren på auto.

Vad jag kan konstatera är att vid motorvägskörning behövs den inte... det enda det skulle göra för mig är att möjligen få upp temperaturen något snabbare under de få minutrarna det tar för mig att köra på de mindre vägarna ut till motorvägen. Det är små gator där man inte kör över 50km/h.. lite 30-sträckor farthinder som håller ner farten ännu mer. Har man mest sån väg (eller stadstrafik med mycket stopp) kan jag förstå att det kan vara vettigt att ha igång autovärmaren om man snabbt vill få upp temperaturen i motorn.

För mig blir det ju oftast inte en fråga om bekvämlighet då jag ofta kör värmaren innan avfärd. Jag ska testa nån gång att starta utan värmaren och se ungefär hur lågt tid det tar att komma upp till över 80 grader då. Och vad den tar sig upp till under dom kilometrarna jag kör småvägar.
#827956
Riktigt riktigt snyggt! De "dippade" fälgarna gjorde sig också grymt på bilen, snön kanske hjälpte till också :)

Problemet är att jag nu också måste skaffa vinge, köpa tillbaka mina naos som jag precis sålde och dippa dem till nästa vinter! :)
#829353
Kört lite fler tester med Torque nu..

Med dieselvärmaren startad innan fick jag som sagt en start-temperatur på ca 60 grader efter 25-30min.

Jag testade att starta utan värmare alls och körde iväg.. temperaturen i Torque startade på -3, men gick fort uppåt, även på den sträcka där det inte ökande nämnvärt när jag körde gången innan med förvärmd motor.
Efter 4km var det 50 grader, och efter 5km var den uppe i 57 grader.
Sista kilometern kom jag ut på 90-väg, en enda acceleration där ökade det 5 grader.

Att tro att man spar bränsle genom att använda värmaren är att lura sig själv. Jag är alltså så gott som "ikapp" motortemperaturen värmaren gett efter 5km. Då värmaren gått nästan en halvtimme innan har den troligen dragit mellan 2-3dl diesel. Även om jag under de första kilometrarna med kall motor har högre förbrukning, så hamnade jag inte i närheten av 4-6.0l/100km extra efter de 5km, utan snarare en ökning på ca 1l/100km. Den låg på 6,7-6,8l/100km istället för normalt strax under 6.0 på den sträckan (Första 5km). Om jag skulle ha dragit 2dl extra under 5km skulle det påverka förbrukningen med 4l/100km extra mätt på 5km.
Nu är det siffrorna på färddatorn.. och jag skulle ju kunna ha fel här om det är så att färddatorn mäter väldigt mycket mer fel än vanligt just när bilen är kall. Reserverar mig för det. :)

Båda testerna var yttertemperaturen ca -4 grader och jag använde inte auto-värmaren. Ska kanske ta ett test till och köra iväg med kall bil men med den aktiverad och se om den påverkar mycket i tiden det tar för bilen att bli varm.


rikrd: Jag är väldigt nöjd med plastidippen.. det är väldigt mycket enklare att tvätta fälgarna också! Skiten fastnar typ inte!
#829655
Spara soppa med värmaren gör man nog främst i kallare väder och med automatlåda. Betydligt mer volym att värma upp och ofta låser inte lockupen förrän man är uppe i värme, då drar förbrukningen iväg något sinnessjukt. Men! Livslängden lär du ju alltid spara :) Allt i motorn lär må toppenbra av att inte behöva starta med kall olja.

Kul att du presenterar lite såna här tester förresten. Tummen upp för lite vetenskaplighet :)
#829707
Nu får du hjälpa mig med det tekniska men hur blir växellådsoljan snabbare varm av att kylvattnet värms? Värmen i lådan kommer väl av friktionen i convertern?


(Med risk för att ha missförstått hur en automatlåda är uppbyggd)
#829735
Crumpets: Tack, ja är man lite sjuk som jag och blir lite upphetsad av statistik så är sånna här små tester rätt roliga att göra/läsa. :D

Håller helt med om att det kan spara motor och förlänga livslängd.. plus att det förlänger min livslängd också. :) Så skönt att sätta sig i varm bil.. och slippa få ont i ryggen över att stå o skrapa rutor böjd över rutan. :D
#829817
Det vet jag faktiskt inte! Hur mycket drar bilen på tomgång? Min färddator visar inte förbrukning per timme..

Säg att det tar max 5 min att skrapa rutorna.. (Då hinner man sola av snön också) då är det en tolftedel av vad bilen drar på tomgång på en timme.. Min gissning är att dieselvärmaren drar mer än det om den är igång i 30 min.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 33
Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]

Själva frågeställningen var ju fle[…]

Har haft vibrationer från bakvagnen ett tag […]