Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 3lias
#826726
rid54 skrev:Utan att kunna hjälpa till vill jag flagga för problemet med att LED i bakljusen har ett problem vid väder med yrsnö. Lyktorna muras igen och snön smälter inte, som den oftast gör när man har lite glödlämpsvärme inuti lyktan. Kan vara ett skäl att helt enkelt hålla sig till vanliga lampor...
Det låter logiskt med skillnaden i värmeutvecklingen.
Jag kör bilen i stort sett bara T&R jobbet (15km x 2) så det problemet är inte rellevant för min del. Jag tänkte mest på livslängden på lamporna.
Användarvisningsbild
av ER
#826827
SvenB skrev:
ER skrev: Att det sen skulle var större problem med yrsnö stämmer inte, har varken mer eller mindre problem nu än med glödlampor och jag synns minst lika bra med LED som med vanliga glödlampor med RÄTT variant av just dioder som utnyttjar reflektorn.
Du måste skämta :!: En LED lampa ger inte så mycket värme så att snön som ryker upp smälter. En vanlig glödlampa smälter snön i de flesta fall.
Absolut inte vad gäller skillnaden som inte är stor.
Har du inte testat denna typ av lampa som här diskuteras, dvs retrofit LED av korrekt typ som använder reflektorn så kan du heller inte uttala dig i frågan då original LED är något helt annat och vad jag säger gäller främst klarglasbakljus som till S60/V70N 05-09 då jag ej testat i gråstarrljusena (01-04) bak och ej har några att testa med heller.
Riktig snö som lägger sig på bakstammen smälter INTE ens av en 5w glödlampa utan precis som med LED retrofit gör ett litet kikhål i bästa fall med skillnaden att LED retrofit syns betydligt bätte pga intensivare ljus.
Har kört över 10000mil senaste åren sommar som vinter med nuvarande konfiguration som jag länkat av retrofitlampor utan bekymmer från nån, inte ens SBP har problem med dom i bakljus från 05 med klarglas. Är inte värre nu än med glödisar bak, med original LED som är mera styling än funktion så kan påståendet stämma bättre, men inte retrofit som avger mera värme än original då dess effekt är högre men jag tar retrofit 365 dagar om året över original om möjligt då styling inte ingår i menyn vilket original kan klassas som på främst AUDI och VW.

Att tron på att en glödlampa smälter snö bevisas ju tydligt av hur många struntar i att borsta av lampor och regskylt bak innan dom åker och sen är svåra att se på annat än deras egen ljuskägla framåt när det är igenmurat bakåt.
Alla typer av fordon har samma problem oavsett lamptyp bak men förarna gör det värre genom att inte tänka till före och alltid borsta av innan avfärd/vid rast eller annat tillfälle då det skall stannas.

Vad gäller xenon så stämmer det delvis men i extraljus kör man med 75-100w istället så löser man problemet lika bra eller dåligt som med halogen fast med mångdubbelt så bra ljusutbyte.
Användarvisningsbild
av joel80
#826842
Det handlar ju inte om snö som "snöat" på lamporna utan snö som yr upp under körning. Gör man inte rent innan man åker så hjälper det vare sig med eller utan glödis.

Problemet med yrsnö som packar sig på lamporna och inte smälter är klart värre på led-belysningen än på gamla "vanliga" lampor. Det är stor skillnad på värmeutvekling i dem. Så svårt är det väl inte att förstå det? Har du tagit i en vanlig gammal glödlampa hemma precis när den varit igång, och jämför det med en lågenergilampa (eller led-lampa som har ännu lägre värmeutvekling om du har det) så märker du ju direkt vilken skillnad det är.

I rejäl yrsnö och låga temperaturer kan såklart även vanliga gamla bakljus yra igen, men problemet är större och uppstår oftare med led.
Användarvisningsbild
av ER
#826960
joel80 skrev:Det handlar ju inte om snö som "snöat" på lamporna utan snö som yr upp under körning. Gör man inte rent innan man åker så hjälper det vare sig med eller utan glödis.

Problemet med yrsnö som packar sig på lamporna och inte smälter är klart värre på led-belysningen än på gamla "vanliga" lampor. Det är stor skillnad på värmeutvekling i dem. Så svårt är det väl inte att förstå det? Har du tagit i en vanlig gammal glödlampa hemma precis när den varit igång, och jämför det med en lågenergilampa (eller led-lampa som har ännu lägre värmeutvekling om du har det) så märker du ju direkt vilken skillnad det är.

I rejäl yrsnö och låga temperaturer kan såklart även vanliga gamla bakljus yra igen, men problemet är större och uppstår oftare med led.
Gäller ENBART bilar där tillverkaren trafikförsämrat sina modeller som AUDI och VW är experter på med ringar och andra figurer istället för att utnyttja hela "reflektorn" som man gör med BRA retrofitlampor som är uppbyggda att motsvara en glödlampa genom att sprida ljuset 360 grader och inte bara rakt bakåt, lägg till fjanteriet med "DRL" istället för halvljus dagtid ihop med tända bakljus där alla är lika goda kålsupare men kommer aldrig peta på en VAG bil nu när det är dags att byta upp sig utan att kräva bortprogrammering av tramset med släckta bakljus eller titta på annat märke. Att man går mot mindre bakljus är även det negativt ur säkerhestsynpunkt och det borde vara krav att vara som på som på V70N/III med staplar ända upp till taket på kombi och i funktion givetvis så man syns pga av funktionen.

Sen kan du inte lura mig som faktiskt har LED retrofit bak att det skulle vara sämre än glödisar för 5w glödis ger inte värme nog att smälta yrsnö eller snö som kommer uppifrån bättre än 1,5W så övertron att glödisar smälter snö är pinsamt utbredd och som jag skrev så märks det, mest på tyngre fordon/släp men även personbilar. KRÄVS ju att du av misstag stoppar i feltemas 35W i bakljuset istället för en 5W för att kunna få nån form av märkbar skillnad. Dock är det ju så att ju mindre baklykta ju mindre effekt på lampan krävs för att "värma upp den" och med förhållandvis stora som på S60 räcker 15W per sida inte långt som bevisats av att det bara blir på sin höjd ett titthål precis som med 4.5W LED per sida.

Du kan ej jämföra med 60w glödlampa och 15w "lågenergi" då det ej är jämförbart på samma sätt. Jämförelsen 5w glödlampa som jag har 6st av bak och 1,5W vilket länkad LED- lampa är (0,11A på 13.5V) så ser du själv hur det haltar att ta en 60W glödis mot 15W "lågenergi" eller 25w glödis mot 5W "lågenergi". Nu har jag av erfarenhet skrotat allt vad "lågenergitrams" hemma heter och kör enbart LED på 220V då dom är bättre och mera korrekt kan motsvara 60 och 75W glödlampa där 15-20W "lågenergi" mera motsvarar 40-45W glödlampa samt ger på tok för skum belysning oavsett hur bra/dåligt fabrikatet är så nån krona mer till LED ger mera utbyte samt finns i allt från glödlampsgult till "vitt" i ljustemperatur.

Men som sagt utan förstahandserfarenhet av just retrofit-lampor kan du heller inte uttala dig då du inte sett skillnaden, eller hur liten den faktiskt är. Så svårt är det väl inte att förstå det att det KRÄVS att man testat innan man kan uttala sig om just detta?
Nu är du inte ensam om denna felaktiga uppfattning, men gemensamt är att just avsaknad av det viktigaste visar sig tydligt när det inte kan jämföras original eller hädanefter benämt styling som VAG sänkt sig till som inte utnyttjar hela bakljuset eller "reflektorn"och retrofit avsett att just utnyttja reflektorn så du inte ser skillnad mellan glödlampa och LED om du inte vet hur urvattnat glödlampan skall lysa i förhållande till en korrekt LED lampa som jag använt mig av tillräckligt länge för att veta att den går igenom besiktningen utan anmärkning och lyser minst lika bra som glödis. 100000mil eller 2000mil spelar ingen roll utan förstahandserfarenhet i ämnet retrofit.
Användarvisningsbild
av joel80
#826983
Jävlar va du drar iväg.. jag har väl inte snackat någon om lampors utformning eller om besiktningen skulle tillåta det eller inte?

Exemplet med "vanliga" lampor var bara för att tydliggöra att det är en stor skillnad i värmeutveckning mellan vanliga glödisar och led.

Har du nån gång testat att ta i och skruva ur en 5w glödis i ett bakljus som precis varit igång? Du bränner dig! Den är rejält varm.. skulle gissa på att glaset blir minst 50-60 grader. Ner till en viss temperatur eller en viss mängd yrsnö kommer den genererade värmen att hjälpa till att hålla bakglasen snöfria. Jag har aldrig heller sagt något om att man inte ska sopa av bilen innan man åker. Skitirriterande med folk som struntar i det.. så lägg inget sånt skit på mig.

Jag har inte känt på just en retrofit-led, men min baskunskap om hur led funkar och att värmeutveklingen från de lamporna är betydligt mindre än glödisar säger mig att de inte blir i närheten lika varma. Du får gärna testa och känna på dina efter de varit igång ett tag... jag tror inte du bränner dig.

Självklart värmer inte en 5w glödlampa upp en hel kvadratmeter bak på bilen, men tillräckligt hål för att få igenom lite ljus bakåt så det inte blir helt igenmurat med snö.

Varför är du så förbannad och går i sånt försvarsläge i den här frågan? Tar du det personligt att inte led-lampor värmer upp lika bra?
av umekille
#827004
innan elvärmda speglar fanns på arbetsmaskiner och tradare
brukade många mixtra in en 5w spollampa innanför glaset för
att hålla is o imma borta på hösten o vintern.
Användarvisningsbild
av ER
#827866
joel80 skrev:Jävlar va du drar iväg.. jag har väl inte snackat någon om lampors utformning eller om besiktningen skulle tillåta det eller inte?

Exemplet med "vanliga" lampor var bara för att tydliggöra att det är en stor skillnad i värmeutveckning mellan vanliga glödisar och led.

Har du nån gång testat att ta i och skruva ur en 5w glödis i ett bakljus som precis varit igång? Du bränner dig! Den är rejält varm.. skulle gissa på att glaset blir minst 50-60 grader. Ner till en viss temperatur eller en viss mängd yrsnö kommer den genererade värmen att hjälpa till att hålla bakglasen snöfria. Jag har aldrig heller sagt något om att man inte ska sopa av bilen innan man åker. Skitirriterande med folk som struntar i det.. så lägg inget sånt skit på mig.

Jag har inte känt på just en retrofit-led, men min baskunskap om hur led funkar och att värmeutveklingen från de lamporna är betydligt mindre än glödisar säger mig att de inte blir i närheten lika varma. Du får gärna testa och känna på dina efter de varit igång ett tag... jag tror inte du bränner dig.

Självklart värmer inte en 5w glödlampa upp en hel kvadratmeter bak på bilen, men tillräckligt hål för att få igenom lite ljus bakåt så det inte blir helt igenmurat med snö.

Varför är du så förbannad och går i sånt försvarsläge i den här frågan? Tar du det personligt att inte led-lampor värmer upp lika bra?
Just för du saknar kunskap i frågan retrofit lampor.
Här kommer ett litet test gjort enbart för din skull och toleransen är +/- 3% så vi börjar med 230V då det är uppenbart resultat.
"lågenergi" av fabrikat "Unison"20W 59.5 grader varm vid stabil temperatur.
Osram LED 8W då dem lyser betydligt mer än testade 20W lågenergi så går det att jämföra och den var 24.8 grader varm
Båda fallena vid 21 graders värme inomhus men mätt direkt på lampkroppen.
Nu kommer dock det intressanta som alla som pysslat med retrofit lampor redan bör veta genom just erfarenhet eller besvikelser när dom upptäcker att dom valt fel typ/lyser inte upp reflektorn eller helt enkelt för svag lampa då dom gått på "motsvarande effekt" angivelser. Gick ju själv trotts allt igenom 4 andra varianter innan jag hittade nåt som kan användas utan att tappa ljusstyrka jmfr 5w glödlampa och lysa upp reflektorn.
5W osram glödlampa blev 66.9 grader varm stabilt
1.5W retrofit LED jag länkat till samt är enda jag rekommenderar pga dess uppbyggnad och funktion och kört med senaste 4 åren var 76.7 grader varm(nej jag har inte förväxlat några siffror då det är trippeltestat av den anledningen) och båda dessa 12V fall vid 13.5V och -5.5 grader uteoch resultatet förvånar INTE mig av den enkla anledningen att LED för retrofit ÄR ineffektiva vilket dels bevisas av högre temeratur än förväntat av sommliga och att man vid val bör ta till en "styrka" kraftigare än man tänkt från början just pga ineffektiviteten även om lampan är korrekt uppbyggd att utnyttja reflektorn. Det tredje och avslutande testet är därmed överflödigt då som du ser bör temeraturen på lyktglaset utvändigt inte skilja speciellt mycket och som jag sagt flera gånger så krävs det just kunskap i ämnet för att kunna uttala sig då denna lilla slamkrypare finns ang. effektiviteten på retrofit varianter som folk utan kunskap inte känner till och gissar att LED är svala bara för tex en 230V LED är sval. Detta har aldrig handlat om och kommer aldrig handla om original LED lampor som AUDI V70III mfl har osv. vilket är något helt annat med helt annan effektivitet. Ja man känner att denna retrofit LED blir varm(inte förvånade pga slamkryparen) vilket bara är bra även om det delvis förklarar att någon LED dör lite då och då men även 13.5V gör sitt till.
Så tar jag det personligt att LED inte värmer upp lika bra? Inte alls då dom värmer lika bra eller dåligt så länge man håller sig till LED retrofit och detta bekräftar bara vad jag sett hur det smälter snö. Att en 230V LED inte blir mycket varmare än omgivande temeratur visar ju bara hur effektiva just dom är och hur effektiv just denna Osram råkar vara.
Vad man blir förbaskad över är hur det gissas och det sen förs fram som fakta när gissningarna baseras på nåt helt annat tex 230V LED eller original LED vilket som du ser med detta test är orelevant då det inte går att föra över data från dessa till retrofit LED pga ineffektiviteten som i slutändan inte är något negativt vintertid.
Användarvisningsbild
av joel80
#827886
Om jag förstår dig rätt då så är det så att retrofit-led kan bli rätt varma (man undrar lite över yta och om det är någon skillnad i hur mycket som blir varmt i jämförelse med en 5w glödis.. det har ju betydelse också.)

Problemet med icke smält snö finns ju fortfarande på de ssom inte hsr retrofit-led då? Så mina och andras "lekmannaobservationer" att problemet med yrsnö som inte smälter på vissa bilar med led är inte fel.
Kan man på nått sätt se/veta vilka som skullr kunna ha retrofit-led?
Användarvisningsbild
av Perc
#827892
Man kan ju undra vad det är för fel på att använda vanliga hederilga glödlampor, som lyktan i fråga är konstruerad för?
Användarvisningsbild
av SvenB
#827904
Det kanske inte är "coolt" :!: För vad jag kan förmoda är sådana lampor ER hänvisar till inte energibesparande. Eller är dom det :?:

Ok, då kör jag.

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]