Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
taxi skrev:*tävlingspostare* :oops:
Kanske skulle förklara fördelen med låsningsverktyg: ta av remmen, lås kamaxlar och vevaxel, lossa LITE på kamdreven, på med nya remmen, släpp på spännaren, skruva fast kamdreven och ta bort låsningarna. Invänta rättningar på det jag skrev, det var ett tag sen jag gjorde detta. Men det kan vara lite klurigt tror jag att få på rätt kugg utan låsverktyg när nya remmen ska på.
Måste jag bort med startmotorn för att låsa vevaxeln? Hur jobbigt/tidskrävande är det att få väck den? Det känns ju helt klart bättre om man hade haft dessa verktyg. Kamaxellåsningen tror jag inte skavara några problem att göra själv. Har tillgång till svets, pelarborr mm. Annars har jag för mig att biltema har något kitt... Men det känns ganska ovärt när man ska sälja bilen :P Men jag har ju iofs andra 850's som man kanske skulle behöva byta remmen på... :shock:
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, precis, en plugg bakom startmotorn. Ta bort kylfläkten så ser du bra också.
Jag köpte min sats på Biltema för ca 475 kronor. Förutom Kam- och vevlåsning ingick även ett verktyg till multiremspännaren.
Nästa tips: en två mm borr passar som låsning till kamremsspännaren, tror det kommer från Haynes.
av M52TU
Om du inte har några tolkar så skippa det. Finns markeringar att ställa mot. Inte ens Volvos verkstadsmanual nämner tolkar i samband med kamremsbyte.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
taxi skrev:Och Lucifer; VARIABLA kamdrev tror jag är fel uttryckt, men justerbara köper jag :D

Ja, justerbara låter nog bättre :roll:

...
Att skippa tolkar är ett JÄTTEBRA tips........ Om man vill få åt h-e inställd kamrem dvs... Visst kan man ha tur och få det "ungefär rätt", men helt rätt kommer man aldrig få utan låsning/tolk.
Att volvos verkstandsmanual inte nämner det tycker jag låter konstigt när t om Vadis förespråkar tolkar. Nu har jag visserligen aldrig kikat i deras manual men... Volvo (iaf här) vet att tolkar ska användas - och använder dom.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tyckte tolkarna kändes bra mest för att det inte kan bli fel då, betryggande för den osäkra..
Annars är det ju bara att sätta remmen som den gamla satt, men då vet man ju inte mer än att det blir som innan, på gott och ont.
Användarvisningsbild
av js1
Om bilen går bra och man ändå ska sälja direkt hade jag valt den enkla vägen istället för att lägga pengar på tolksats.

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]