- tis 21 jan 2014, 17:24
#827560
Halloj!
Har bilen ute på annons och tänkte att det skulle vara lika bra att byta kamremmen när jag ändå har grejjerna hemma.
Det här är vad jag har införskaffat: http://www.skruvat.se/Kamremskit-P16051.aspx
Jag har kollat på den här filmen:
Men har även tillgång till haynes bok.
Är det någon dom missat i filmen? Den hydrauliska spännaren nämner dom ingenting om, men jag vet att man måste tvinga ihop den långsamt och sedan låsa fast den med något.
Markeringarna.... Det är vid Vevaxeln och vid kamaxeln det ska finnas markeringar? Har jag missat någon? Har hört snack om oljepumpen men sitter den vid vevaxeln? Jag vet att man ska nolla kammarna genom att ta bort kamaxelgivaren och rotorn omman skall göra det riktigt. Gör man det när kamremmen är lös? Man kollar bara att insugskammen är över och avgaskammen är under?
Ni får gärna hjälpa mig igenom det här! Tycker inte att det ser så svårt ut, så vill bara ha lite extra hjälp. Har bytt kamremmen på en 740 tidigare.
Hur viktigt är det att byta vattenpump? Den kostar ju bara 400kr, men vet inte om jag får tillbaka pengarna när jag säljer bilen. Men jag får ju dock ett gott samvete =)
Haha, hade förövrigt en spekulant här idag. Dom frågade ingenting om bilen, de provkörde bara och skulle köpa den för 6000kr. När jag sedan nämnde att det var dags för kamremsbyte (omtänksamma jag) så blev det tvärnit! Då skulle dom minsann tänka över allt. Om jag inte sagt något hade de rullat iväg redan ikväll. Frågar inte folk någonting numera? Vill inte hålla sådant inne heller då det kan bli motorras...
Har bilen ute på annons och tänkte att det skulle vara lika bra att byta kamremmen när jag ändå har grejjerna hemma.
Det här är vad jag har införskaffat: http://www.skruvat.se/Kamremskit-P16051.aspx
Jag har kollat på den här filmen:
Men har även tillgång till haynes bok.
Är det någon dom missat i filmen? Den hydrauliska spännaren nämner dom ingenting om, men jag vet att man måste tvinga ihop den långsamt och sedan låsa fast den med något.
Markeringarna.... Det är vid Vevaxeln och vid kamaxeln det ska finnas markeringar? Har jag missat någon? Har hört snack om oljepumpen men sitter den vid vevaxeln? Jag vet att man ska nolla kammarna genom att ta bort kamaxelgivaren och rotorn omman skall göra det riktigt. Gör man det när kamremmen är lös? Man kollar bara att insugskammen är över och avgaskammen är under?
Ni får gärna hjälpa mig igenom det här! Tycker inte att det ser så svårt ut, så vill bara ha lite extra hjälp. Har bytt kamremmen på en 740 tidigare.
Hur viktigt är det att byta vattenpump? Den kostar ju bara 400kr, men vet inte om jag får tillbaka pengarna när jag säljer bilen. Men jag får ju dock ett gott samvete =)
Haha, hade förövrigt en spekulant här idag. Dom frågade ingenting om bilen, de provkörde bara och skulle köpa den för 6000kr. När jag sedan nämnde att det var dags för kamremsbyte (omtänksamma jag) så blev det tvärnit! Då skulle dom minsann tänka över allt. Om jag inte sagt något hade de rullat iväg redan ikväll. Frågar inte folk någonting numera? Vill inte hålla sådant inne heller då det kan bli motorras...

Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
Mitt 850 Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289555