Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Har bilen ute på annons och tänkte att det skulle vara lika bra att byta kamremmen när jag ändå har grejjerna hemma.
Det här är vad jag har införskaffat: http://www.skruvat.se/Kamremskit-P16051.aspx

Jag har kollat på den här filmen:

Men har även tillgång till haynes bok.

Är det någon dom missat i filmen? Den hydrauliska spännaren nämner dom ingenting om, men jag vet att man måste tvinga ihop den långsamt och sedan låsa fast den med något.

Markeringarna.... Det är vid Vevaxeln och vid kamaxeln det ska finnas markeringar? Har jag missat någon? Har hört snack om oljepumpen men sitter den vid vevaxeln? Jag vet att man ska nolla kammarna genom att ta bort kamaxelgivaren och rotorn omman skall göra det riktigt. Gör man det när kamremmen är lös? Man kollar bara att insugskammen är över och avgaskammen är under?

Ni får gärna hjälpa mig igenom det här! Tycker inte att det ser så svårt ut, så vill bara ha lite extra hjälp. Har bytt kamremmen på en 740 tidigare.
Hur viktigt är det att byta vattenpump? Den kostar ju bara 400kr, men vet inte om jag får tillbaka pengarna när jag säljer bilen. Men jag får ju dock ett gott samvete =)

Haha, hade förövrigt en spekulant här idag. Dom frågade ingenting om bilen, de provkörde bara och skulle köpa den för 6000kr. När jag sedan nämnde att det var dags för kamremsbyte (omtänksamma jag) så blev det tvärnit! Då skulle dom minsann tänka över allt. Om jag inte sagt något hade de rullat iväg redan ikväll. Frågar inte folk någonting numera? Vill inte hålla sådant inne heller då det kan bli motorras... :P
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
Om du ska göra det så seriöst så du nollar kamaxlarna måste du även använda vevaxeltolk annars är det meningslöst.
Användarvisningsbild
av taxi
*tävlingspostare* :oops:
Kanske skulle förklara fördelen med låsningsverktyg: ta av remmen, lås kamaxlar och vevaxel, lossa LITE på kamdreven, på med nya remmen, släpp på spännaren, skruva fast kamdreven och ta bort låsningarna. Invänta rättningar på det jag skrev, det var ett tag sen jag gjorde detta. Men det kan vara lite klurigt tror jag att få på rätt kugg utan låsverktyg när nya remmen ska på.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]